נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם
טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל.
מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.
מסלול מרפא לתואר שני במכון שכטר למדעי היהדות הוא המסלול האקדמי היחיד בישראל להכשרה בליווי רוחני. כל הלומדים מתנסים בליווי רוחני ובהדרכות במהלך לימודיהם. ניתן לשלבו עם עבודה מעשית בהיקף נרחב במסגרת לימודים לקראת קבלת תעודת מלווה רוחני/ת ו/או להסמכה בתחום במכון שכטר.
מטרת תכנית מרפא: ליווי רוחני היא לשלב בין ידע אקדמי בליווי רוחני לידע בתחומי המורשת היהודית לגווניה, לצורך קידומו של תחום מקצועי זה בישראל. מכון שכטר נמצא בחזית העשייה לקידומו ופיתוחו של תחום הליווי הרוחני בישראל ובמסגרתו תלמידי התכנית עוברים הכשרה על פי עקרונות מקצועיים מקובלים בתחום הליווי הרוחני במערב אירופה, ובישראל ושוזרים בה תובנות מן המורשת היהודית.
תוכנית מרפא היא תכנית יוקרתית המקבלת אל שורותיה כעשרה לומדים בלבד בכל שנה. המועמדים לתוכנית מתבקשים להשתתף בריאיון קבלה.
מסלול ההכשרה המומלץ הוא תכנית הכשרה מלאה למ.איי. עם אפשרות לעשות עבודה מעשית ולקבל בנוסף תעודת מלווה רוחני/ת אקדמי/ת. התואר מוכר על ידי המל”ג (במסגרת מ.איי. במדעי היהדות) מטעם מכון שכטר.** אנו מקבלים מספר מצומצם של לומדים ללימודי תעודה בלבד (9 קורסי מרפא, הדרכות ופרקטיקום) בעלי תואר מתקדם ו/או בעלי חזון ייחודי התואם את רוח מרפא ושואף להרחיב ולפתח את הליווי הרוחני בישראל ברוח זו. מטבע הדברים, שכל המועמדים לתכנית חייבים להיות בעלי תואר ראשון לפחות. הלימודים מתקיימים בימי חמישי בירושלים.
15% הנחה בשכ”ל (=1,275 ₪ מחיר לקורס) לכל הקורסים לתלמידים במסלול מרפא.
מבנה התכנית האקדמית
9 קורסים במרפא- ליווי רוחני.
1 קורס פסיפס יהודי
3 קורסי “ליבה”
5 קורסי בחירה מכלל הלימודים לתואר שני במכון שכטר.
הדרכה אישית – 20 מפגשים לתלמידי מ.איי
הדרכה אישית – 30 מפגשים לתלמידי תעודה בליווי רוחני
בנוסף: קורס כתיבה אקדמית ו 4 קורסי השלמה על פי החלטת היועצת האקדמית.
תפיסת העולם המקצועית של מרפא ודרישות התכנית המעשית
מסלול הלימודים במרפא מקיף שלשה היבטים מרכזיים: הראשון, לימוד ועיון בהגויות, יצירות ספרותיות, מנהגים והלכות הנוגעות בשאלות קיומיות של חיי אדם, בעיקר נוכח התמודדויות עם מצוקות. ההיבט השני, לימוד ותרגול של ה”כלים” הגלומים בכתבי היהדות לדורותיהם. ההיבט השלישי הוא המרכיב המעשי: הלומדים מציגים בשעורים מקרים לדיון מתחומי עבודתם או מהתנסויות קליניות בליווי רוחני במסגרת מקומות הכשרה שונים. המעוניינים בהשלמת החובות ללימודי תעודת מלווה רוחני/ת אקדמי/ת בנוסף לתואר השני בתחום נדרשים להשלים בין 300 ל – 400 שעות של עבודה מעשית בעמותות, ביישובים ובקהילות, ובמוסדות רווחה ובריאות ובפיתוח פרוייקט ייחודי במקום עבודתם. דרישות תכנית כוללות גם 10 הדרכות אישיות לשנת לימודים עם מדריכות התכנית. בנוסף, אנו מתקיימים 3 ימי עיון בשנה המאפשרים העמקה והתמקדות בנושאים שונים הנוגעים ללווי רוחני ורוחניות יהודית. תכנית הלימודים נקבעה על פי מוסכמות מקצועיות בתחום בישראל ותוך התייעצות עם גורמים מקצועיים בישראל ובאירופה (ראו: “תולדות הליווי הרוחני בישראל” באתר מרפא).
המסלול מתאים ללומדים המעוניינים להעשיר את תחום עיסוקם/התנדבותם/ סיוע למשפחותיהם בכלים של לווי רוחני בהשראת מקורות היהדות, למעוניינים בתעודה מקצועית של מלווה רוחני אקדמי ולנכונים לעבור מסע העמקה ותרגול אישי של כלים ותובנות מעולם הרוח היהודי.
נכון לעת זו מקצוע הליווי הרוחני בשלבי התגבשות והתהוות ואינו מקצוע מוכר בישראל אך יש העוסקים בו תמורת שכר ובהתנדבות.
לשאלות אקדמיות ומקצועיות ניתן לכתוב ליועצת האקדמית ומנהלת התכנית ד”ר עינת רמון
einatramon@schechter.ac.il
* “תעודה בליווי רוחני” על פי מודל ה־CPE המוכרת לצורך הסמכה מטעם רשת הארגונים לליווי רוחני בישראל.
**לבוגרי התוכנית יוענק תואר שני .M.A במדעי היהדות המוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה.
המעוניינים בהשלמה ללימודי תעודה בליווי רוחני נדרשים להשלים ל30 הדרכות אישיות עם מדריכות התכנית ו300 שעות פרקטיקום מתוך במקומות הכשרה שההכשרה בהן מפוקחת על ידי תכנית מרפא. בסוף התהליך ינתנו ללומדים מכתב סיכום של התהליך ותעודת מלווה רוחנית אקדמית מטעם מכון שכטר.
למעוניינים בתעודת מלווה רוחני מוסמך נדרשים להוסיף 100 שעות פרקטיקום נוספות וכן לעבודה ועדת הסמכה של בוגרי מסלול מרפא לאחר הגשת חומרים נוספים לה. בסוף התהליך ניתנת ללומדים תעודת מלווה רוחנית מוסמכ/ת ומכתב סיכום וחוות דעת של הוועדה על נייר לוגו.
רשימת הקורסים בתכנית מרפא
קורסי יסוד בליווי רוחני – שנה א (4 נ”ז) – מידע בהמשך העמוד
קורסי יסוד בליווי רוחני – שנה ב – (4 נ”ז) – מידע בהמשך העמוד
5 קורסי חובה נלווים (10 נ”ז) – מידע בהמשך העמוד
1 קורס פסיפס הזהויות בעולם היהודי (2 נ”ז)
3 קורסי ליבה מתכנית המ”א (6 נ”ז)
5 קורסי בחירה ממסלולי לימוד אחרים בתכנית המ”א (10 נ”ז)
הדרכה אישית – 20 מפגשים לתלמידי מ.איי
הדרכה אישית – 30 מפגשים לתלמידי תעודה בליווי רוחני
*היועצת האקדמית של התכנית תמליץ לסטודנטים ללמוד קורסי בחירה בתחומים הבאים המעשירים את עבודת המלווה הרוחני/ת: רב תרבותיות, קבלה, זוהר, מדרש, אמנות, מוסיקה ועוד.
קורסי יסוד חובה בליווי רוחני:
שנה א'
שם קורס
סוג השיעור
מרצה
שיוך למסלול
סמסטר
יום
שעות
נקודות זכות
כלים ויסודות לליווי הרוחני בחינוך, בקהילה ובמערכת הרפואית בעולם היהודי ובישראל
תיאור הקורס
הסמסטר הראשון מעניק ללומדי הלווי הרוחני את "כלי העבודה" הראשוניים והבסיסיים של התחום כמו גם השתקפויות של עבודת המלווה הרוחני בספרות המקצועית. כתכנית המתרכזת בלימודי הליווי הרוחני בישראל ובאמצעות עושרה של המורשת היהודית- הישראלית הפלורליסטית בעיקר, נתבונן בכתביהם של פסח קראוס, זהרה דוידוביץ – פרקש, ימימה אביטל ואלחנן ניר ממניחי היסודות המחשבתיים המקצועיים ללווי הרוחני בעולם היהודי ובישראל. בהמשך נקרא מאמרים על הכלים העיקריים העומדים לרשות המלווה הרוחני- התשאול הרוחני ושימושים שונים במקורות היהדות המגוונים העתיקים והחדשים, בכתיבת ועריכת תפילות וטקסים בהקשרי הליווי הרוחני השונים עם האנשים אותם אנו מלווים והמקורבים להם. הלומדים מתנסים ב"כלים" אלו תוך כדי עבודתם בבית ובכתה. <br />
<br />
דרכי הלימוד בקורסי היסוד הן קבוצתיות ומתבוננות- רפלקטיבית ונלווית להן עבודה מעשית – לרוב התנדבותית עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, משפחות החינוך המיוחד וכו') בקהילה או במוסדות סעד ובריאות וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני.
סמינר
ד”ר עינת רמון
מרפא / ליווי רוחני
א'
ה'
10:00-08:30
2
ליווי רוחני לאוכלוסיות המתמודדות עם סבל
תיאור הקורס
הסמסטר השני מבין קורסי הגרעין בתכנית מרפא מתמקד במגוון אוכלוסיות בישראל להן מוענק ליווי רוחני ובדרכי הליווי הרוחני הייחודיות המותאמות לכל אוכלוסייה. בשנת הלימודים תשע"ז ילמדו תלמידי שנה א' ותלמידי שנה ב' (כל קבוצה בנפרד( את הקורס הזה. בין סוגי הליווי הרוחני השונים בהם נדון בסמסטר זה : עבודה עם נגמלים מאלכוהול וסמים באמצעות עיבוד התכנית הרוחנית של 12 הצעדים להקשר יהודי- ישראלי, ובהבנת הזקנה כאתגר קיומי בישראל ובהתוודעות ליחס כלפי הקשישים ביהדות ובמדינת ישראל, בפרספקטיבות רוחניות נוכח אתגרי החיים והמוות בחינוך היהודי בישראל, וכן בליווי רוחני על רקע של טראומות לאומיות של העם היהודי: שרידי השואה ומשפחותיהם ואנשי ונשות "משפחת השכול" הישראלית. נלמד גם על ההיבטים הייחודיים של ליווי רוחני לנוער בסיכון ולאוכלוסיות מוסלמיות בישראל וכן על המאפיינים הייחודיים לליווי רוחני לחולי סרטן ולנפגעי פגיעות מיניות. בנוסף לדיון בחומרי הקריאה הלומדים/לומדות בקורס מביאים לראשונה לקורס מקרים לדיון (תמלולים) מעבודתם בשטח.<br />
<br />
לומדי הקורס מתנסים גם בעבודה עם הספר אמת וחסד הכולל מקורות לימוד מן היהדות העתיקה והמודרנית בהקשר של ליווי רוחני לצוותים רפואיים ובהקשרים של עבודה עם אבלים. דרכי הלימוד בסמינר הן קבוצתיות ומתבוננות- רפלקטיביות ונלווית להן עבודה מעשית – התנדבותית, בעיקר, עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, חינוך מיוחד, נוער בסיכון, דרי רחוב וכו) וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני.
סמינר
אורה לוי אביקסיס
מרפא / ליווי רוחני
ב', שנה א' למרפא
ה'
10:00-8:30
2
קורסי יסוד חובה בליווי רוחני:
שנה ב'
שם קורס
סוג השיעור
מרצה
שיוך למסלול
סמסטר
יום
שעות
נקודות זכות
תבניות יהודיות ודתיות בפילוסופיה הרפואית של הליווי הרוחני
סמינר
ד”ר עינת רמון
מרפא / ליווי רוחני
א', שנה ב'
ה'
18:30-17:00
2
הגות יהודית במאה ה־20 ובמאה ה־21 כמשאב לליווי רוחני
תיאור הקורס
עניינו של קורס היסוד השלישי במרפא הוא בניית השקפת עולם רוחנית בעיקר כזו הנותנת את הדעת על מושגי יסוד ברוחניות היהודית: "נשמה" "חסד" "ניהול רגשות" "הכרת תודה" "משמעות הקיום" "אמונה" ועוד מתוך מקורות היהדות, בעיקר, אלו המודרניים. במהלך הקורס נדון במושגים אלו והשלכותיהם על חיינו, במסגרת הסמסטר השלישי בלימודי לווי רוחני בתכנית מרפא נתבונן בהגויות המתמקדות במשמעות חיי האדם נוכח סופיות החיים שנכתבו במאות העשרים והעשרים ואחת בכל הזרמים היהודים המודרניים ובאופן בו הגויות אלו יכולות לשמש משאב ללווי רוחני. במסגרת "מסענו" בין הגויות אלו נתוודע ונשוחח על כתביהם של ההוגים הבאים:, זלדה מישקובסקי, פנחס שדה, אהרן דוד גורדון, מרדכי מרטין בובר, הרב קוק, הרי"ד סולובייצ'יק, מרדכי קפלן, אברהם יהושע השל, הרולד<br />
קושנר, ר' נח ברזובסקי בעל ה"נתיבות שלום", הרב שלום ארוש. הלימוד יכלול עבודה קבוצתית רפלקטיבית תוך התבוננות במקרים של ליווי רוחני מן השטח. הלומדים יביאו לדיון מקרים מן ההתנסות הקלינית בליווי רוחני אשר מהם "מהדהדות" תובנות של ההוגים שלהגותם נתוודע. אנו נבחן בהקשר זה את הזיקה בין הגות תיאולוגית והשתקפותה בחייהם של הפונים ללווי רוחני ובחיי אלו המעניקים אותו לזולתם, ההתמודדות עם פערים בהשקפות עולם והגישור על הפערים. <br />
<br />
בסוף הסמסטר כל לומד/ת יכתוב בסוף הסמסטר על יסודם של מקורות אלו את השקפת עולמו/עולמה הרוחנית. נמשיך לעסוק בתמלולים שייכתבו על ידי הלומדים, בהתלבטויות העולות מן העבודה בשטח בעיקר בהקשר של ההדרכות האישיות. דרכי הלימוד בקורס יסוד זה הן קבוצתיות – רפלקטיביות ונלווית להן עבודה מעשית – התנדבותית עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, משפחות החינוך המיוחד וכו') בקהילה או במוסדות סעד ובריאות וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני.
סמינר
ד”ר עינת רמון
מרפא / ליווי רוחני
ב', שנה ב' למרפא
ה'
18:30-17:00
2
5 קורסים נלווים חובה:
שם קורס
סוג השיעור
מרצה
שיוך למסלול
סמסטר
יום
שעות
נקודות זכות
אתיקה, רפואה והלכה בקץ החיים
תיאור הקורס
הקורס יעסוק בתולדות המנהגים בעדות ישראל. נבחן את הקו המקשר בין ההלכות והמנהגים שנוהגים ב"שבעה", צורות וביטויי ניחומים בספרות חז"ל, נעמוד על המתודה ההלכתית והשיקולים שעמדו בפני פוסקי ההלכה בקביעת מנהגים אלו. שיטת הלימוד: לימוד השוואתי של טכסטים מהספרות הרבנית לדורותיה.<br />
קורס חובה ללומדי מרפא
שיעור
פרופ’ שמואל גליק
מרפא / ליווי רוחני תלמוד והלכה
א'
ה'
16:30-15:00
2
מעגל החיים: קריאה ספרותראפית חווייתית
תיאור הקורס
ייחודו של הקורס הוא בדרך הקריאה הספרותראפית בשיטת קובובי, אשר מטרתה לפתח בנו יחס של פתיחות כלפי התנסויותינו ורגשותינו, להקנות לנו נכונות וכושר לחיפוש עצמי ולמודעות, וכן להעמיק בהבנתנו את התהליכים הנפשיים שביסוד מעגל חייו של האדם, כפי שהם מצטיירים ביצירות ספרות אלו. נשתף בהדהודים הפנימיים שהטקסטים מעוררים בנו, וכן נתייחס למימדים הכלל אנושיים, המשתמעים מן היצירות. באמצעות דיון מובנה בתהליכים נפשיים שהדמויות עוברות יוכלו המשתתפים בקורס לרכוש תובנות משמעותיות לגבי התנסויותיהם שלהם, להיות מודעים לרגשות שהם חווים במצבים דומים, ואולי אף להתמודד אתם בצורה שונה בעתיד. כלי מובנה זה, שפותח על ידי פסיכולוגית חינוכית, עבור מסגרות חינוך, מתאים לשילוב במסגרות של החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. <br />
מעגל החיים של האדם, ותחנותיו הוא נושא בעל השלכות אישיות ואוניברסאליות. בקורס נקרא יצירות ספרות בנושא מעגל החיים- שירים וקטעים מתוך סיפורים קצרים ומתוך רומן- ממואר. נשוחח על מעגל החיים האוניברסאלי והאישי, וכן נקרא יצירות ספרות על תקופותיו של מעגל החיים: ילדות, התבגרות, בגרות, הזדקנות, זקנה ופרידה מהחיים. נשוחח גם על "קורות החיים" שלנו ועל אופנים, שבהם הספרות עסקה בו. <br />
משתתפי הקורס יקבלו מקראה עם כל היצירות.<br />
שיעור
ד”ר רבקה ברגר
ימ"ה: מעבדה ישראלית לחינוך יהודי
ב
ב'
12:00-10:30
2
שחקנים במשחק החיים ליווי רוחני – ותאטרון
תיאור הקורס
בקורס זה ייפגשו הסיפור היהודי, המקרא, המדרש ומקרי הליווי הרוחני לשיח רבגוני.<br />
היכרות עם יסודות הדרמה והסיפור תאפשר לנו להתבונן במקרים בהם ההתערבות הרוחנית מחייה את האדם ובו זמנית- להסתייע בכלים של מחזה ומשחק בתהליך הליווי הרוחני. כלומר, נלמד להתבונן במקרי הליווי הרוחני במציאות ובמקורות היהדות כסצנות דרמטיות להן טקסט וסבטקסט.
שיעור
אורה לוי אביקסיס
מרפא / ליווי רוחני
ב'
ה'
16:30-15:00
2
אתגרי החיים במבט מקראי
תיאור הקורס
בקורס זה נעסוק בטקסטים מקראיים המתארים התמודדות עם אתגרים בחיים דוגמת עקרות, אובדן, גלות, מוות, ועוד. באמצעות ניתוח ספרותי של הטקסטים נבקש להבין את עולמן הפנימי של הדמויות המופיעות בהן וכן את המשמעות העולה מהם והתפיסות התיאולוגיות המשתקפות מבעדם.
מקוון סינכרוני בזום
ד”ר שרה שורץ
מקרא
ב'
א'
20:30-19:00
2
מרכז ופריפריה: מגזרים, עדות ומיעוטים במדינת ישראל
תיאור הקורס
הקורס נועד להקנות לסטודנטים הבנה סוציולוגית של הסוגיות והשסעים המרכזיים בחברה הישראלית משנות ה-60 המתבטאים בזהויות של מגוון הקבוצות המרכיבות את החברה. <br />
הקורס יפתח בהצגה של גישות לחקר החברה הישראלית: פריודיזציה של התפתחות החברה, יחסי מרכז ופריפריה, עיצוב הזהות הקולקטיבית וזהויות המשנה של הקבוצות השונות בחברה.<br />
הקורס יתמקד בחלוקת המשנה הבאה בהתפתחות החברה הישראלית- <br />
שלב ראשון של התהוות: 1967-1948 התהוות החברה והעלייה מארצות ערב, <br />
שלב שני: שנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20 התעמקות השסעים, שלב שלישי- שנות ה-90 ועד תחילת המאה ה-21 מגמות עולמיות: גלובליזציה, אינדיבידואליזם וביטוייהן המקומיים, גלי ההגירה והשלכותיהם. <br />
הקורס יתייחס לאופן בו גורמים חברתיים – מעמד, לאום, דת, גזע ומגדר מתבטאים בזהויות של מגוון הקבוצות בישראל. <br />
הקורס יפנה את המבט לתוך החברה היהודית וקבוצות המשנה שנגזרות מהשסעים המרכזיים בחברה: יחסי וותיקים ועולים (דוגמת יוצאי אתיופיה וברית המועצות לשעבר), השסע העדתי (ספרדים ואשכנזים), השסע המגדרי (נשים וגברים). בהקשר זה תידון גם החפיפה בין שסעים וזהויות המשתקפת למשל במעמד הנשים בקבוצות המשנה השונות בחברה הישראלית.<br />
כמו כן, הקורס יעסוק במגוון זהויות המשנה בקרב ערבים בישראל.<br />
טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל.
מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.