הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

מעשה חֹשב

על התכנית

תוכנית מיוחדת לתואר שני במדעי היהדות המשותפת למכון שכטר למדעי היהדות ולבית הספר לאומנות “הקוביה”

התוכנית הייחודית מציעה קורסים בתחומי האומנות היהודית המשלבים היבטים עיוניים והיבטים מעשיים. הקורסים כוללים התנסות מעשית במגוון טכניקות: פיסול בטכניקה מעורבת, רישום וציור, קרמיקה ועוד. מטרת התוכנית היא לחשוף את הסטודנטים לעושר הטמון ביצירה היהודית החזותית לדורותיה ולהפוך אותם לשותפים פעילים ביצירה זו. כמו כן, התוכנית תעסוק בהיבטים הגותיים ורוחניים של מושגי היופי והאסתטיקה ביהדות תוך כדי בחינת גבולות היצירה היהודית אז והיום.

אפשר לשלב את הקורסים כחלק מהלימודים במסלול האומנויות ביהדות במכון שכטר | ניתן להשתתף בקורסים המשותפים ללא קרדיט אקדמי | מגוון מלגות לנרשמים לתואר שני | אין צורך בידע מוקדם.

משך הלימודים: הלימודים לתואר השני יתקיימו בימי חמישי במשך שנתיים: ארבעה סמסטרים + סמסטר קיץ בין שנה א’ לשנה ב’. בכל קורס 13–14 מפגשים.

מבנה התוכנית: 18 קורסים (36 נ”ז) הכוללים חמישה קורסים מורחבים שמשלבים יצירה מעשית ולימוד עיוני ושיינתנו בידי אומן מהקוביה ומרצה ממכון שכטר

שכר לימוד: עלות קורס אקדמי בשכטר: 1,650 ₪; עלות קורס מעשי מורחב: 2,125 ₪

לבוגרי התוכנית יוענק תואר שני .M.A במדעי היהדות המוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה.

רשימת הקורסים בתכנית

  • יודאיקה עכשיו (מעשה חֹשב)

    סמסטר קיץ | ד”ר שולה לדרמן | טליה בר |

    הקורס יעסוק בביטוי האמנותי של עולם החפצים היהודי על פני ההיסטוריה, יבחן את התמורות שעברו חפצי הפולחן היהודיים כפרוכות, חנוכיות, וגביעים מבחינה חומרית, עיצובית ושימושית . החלק המעשי יציע לתלמידים לתכנן, לעצב וליצור מגוון של חפצי יודאיקה בפרשנות אישית תוך התמקדות בערכים אסטטיים, התייחסות להנדסת אנוש ואופנות עיצוביות מתחלפות. הקורס יתקיים בסטודיו לקרמיקה ויכלול התנסות במגוון האפשרויות הגלומות בניית יד בחומר קרמי כולל טכנולוגיות של שריפה, צביעה וזיגוג.

  • לא תעשה לך? – הדיבר השני ויישומו ביצירה היהודית (מעשה חֹשב)

    סמסטר א' | ד”ר נעה יובל חכם | שלומית גרנט־פלדור | יום ה' | 15:00 - 17:30

    הקורס ייבחן את ההיבטים הפרשניים והמעשיים של האיסור על יצירת פסל ותמונה ביצירה החזותית היהודית לדורותיה ויעמוד על דרכי ההתמודדות של האמנים עם המגבלות שהציבה המסורת היהודית. החלק המעשי יבדוק את מושגי האיסור וההיתר האמנותיים שכל יוצר מתמודד עימם בתהליך עבודתו ויעודד את התלמידים ליצירה אישית בהתייחסות ליצירות יהודיות פלסטיות היסטוריות ובנות ימינו. הקורס יתקיים בסטודיו לפיסול ויציע עבודה תלת ממדית במגוון טכניקות וחומרים.

  • מגדר, יהדות ויצירה (מעשה חשב)

    סמסטר א' | גב’ אוריה מבורך | גליה גור זאב | יום חמישי | 15:00 - 17:30

    ההלכה היהודית הבחינה מאז ומעולם בין נשים לגברים בהקשר של חובות וזכויות בקיום המצוות . האמנות היהודית המודרנית והעכשווית נדרשת לשאלות של זהות מינית והתייחסות מגדרית. הקורס יעסוק במגמות ותמורות חברתיות ופמיניסטיות הנותנות את אותותיהן בדיון ההלכתי ובתוצר האמנותי של אמנים ואמניות יהודים וישראלים מרחבי העולם. בחלק המעשי יתנסו המשתתפים ביצירה רב תחומית הכורכת שאלות של הלכה ומגדר ויאפשרו להם להביע את עצמם ביצירה פלסטית, כתיבה וצילום וידאו.

  • שאלה של זהות: אומנות ישראלית ואומנות יהודית (מעשה חֹשב)

    סמסטר ב' | ד”ר רונית שטיינברג | רונן סימן טוב (צייר) | יום ה' | 9:30 - 12:00

    הקורס יעסוק בביטוי האמנותי של מערכת היחסים שבין זהות יהודית וזהות ישראלית. תולדות האמנות הישראלית יוצגו בקורס תוך שימת דגש על נקודות חיבור או הפרדה בין שתי הזהויות. מכיוון שמדובר בנושא עכשווי יוצגו מחקרים חדשים המערערים על תובנות מסורתיות שאפיינו את השיח התיאורטי בתחום זה בישראל. בכל אחד מהשיעורים יוצג נושא מסוים לדיון ולהרחבה כגון, שלילת הגלות, אמנות ניצולי השואה, דמות האל המופשט, היהודי המזרחי-המסורתי ועוד. החלק המעשי יכלול התייחסות של הסטודנטים להיבטים שהוצגו בדיון מתוך נקודת מבט אישית בטכניקות מגוונות: קולאז', צילום, ווידאו, רישום וציור.

  • ירושלים של מעלה, ירושלים של מטה (מעשה חֹשב)

    סמסטר ב' | פרופ’ דורון בר | דן אורימיאן | יום חמישי | 9:30–12:00

    קורס ייחודי זה מעניק הזדמנות ללמוד ולהכיר את ירושלים מזווית לא שגרתית – היסטורית, גיאוגרפית ואמנותית. שילוב של שיעורים וסיורים בחלקיה השונים של העיר העתיקה והחדשה של ירושלים, תוך לימוד עיוני ואמנותי ביקורתי. המקומות הקדושים של העיר, בתי הקברות, המונומנטים, השווקים, הרחובות וסמטאות יהיו סביבת הלימוד של קורס מתקדם זה שהחלק המעשי שלו יכלול התנסות אמנותית של רישום, צילום וציור של נוף טבעי ועירוני, היסטורי ועכשווי של עיר מיוחדת זו.

  • אסתטיקה ויופי בעיני חז”ל

    סמסטר א' | ד”ר תמר קדרי | יום ה' | 10:00-8:30

    הקורס יבחן את יחסם של חז"ל לאסתטיקה וליופי. נבדוק מהו אידאל היופי בתקופת המקרא, ובזמנם של החכמים. נשווה את הערכים האסתטיים של חז"ל לאלו של התרבות היוונית-רומית בת זמנם. נשאל האם היופי יכול לדור בכפיפה אחת עם תבונה וחכמה, או שמא קיימת סתירה בין השניים. נבחן גישות שונות של החכמים בעניין זה באמצעות עיון במדרשים ובסיפורים. נעמוד על דרכי העיצוב הספרותי של טקסטים אלה, והם יחשפו בפנינו את הרגישות האסתטית של חז"ל המתבטאת גם באופן בו הם מביעים את השקפת עולמם.

  • יהודים ונוצרים בראי האמנות בצפון אירופה בתקופת הרנסנס

    סמסטר א' | ד”ר אירה צ’רניצקי | יום ה' | 10:00-8:30

    מטרת הקורס היא לבחון את השיח התרבותי והאמנותי בין היהודים והנוצרים באיטליה והולנד בתקופות הרנסנס והבארוק. נתמקד באמנות נוצרית ויהודית שצמחה בשתי ערים: רומא ואמשטרדם. תחילה נכיר את התרבות ההומניסטית שהתפתחה ברומא, אשר הפכה במאה ה-16 למרכז התרבותי והאמנותי החשוב באירופה. האמנים עבדו בשירותם של אפיפיורים שאפתניים אשר ביקשו להחזיר לרומא את התהילה של האימפריה הגדולה. נמשיך לאמשטרדם של המאה ה17, מקום מושבו ופעילותו של הצייר הנודע רמברנדט. בשתי הערים הללו נחשפו היהודים ליצירה אמנותית משגשגת, אשר היוותה מקור השראה ליצירתם ובסיס לדיאלוג חזותי בין העולם היהודי והנוצרי.

  • מבוא לאמנות היהודית מן העת העתיקה עד לשלהי ימי הביניים

    סמסטר א' | ד”ר נעה יובל חכם | יום ה' | 12:00-10:30

    מטרת הקורס לבחון ולנתח את היצירה החזותית היהודית למן ראשית האמנות היהודית בעת העתיקה ועד לשלהי ימי הביניים. במהלך הקורס נעמוד על מאפייניה של האמנות היהודית בתקופה זו ועל יחסי הגומלין בינה ובין האמנות הלא יהודית שנוצרה סביבה. נבחן את ההקשרים בהם נוצרה יצירה חזותית בתקופות הללו, את מרכזי האמנות השונים בארץ ישראל ובתפוצות וכן את היחס לשאלת אמנות הדמות על רקע הדיבר השני: "לא תעשה לך פסל וכל תמונה...".

  • לפני ולפנים – יסודות באוצרות יהודית וישראלית עכשווית

    סמסטר א' | שירה פרידמן | יום ה' | 12:00-10:30

    בקורס נתוודע למלאכת האוצרות מגיבוש הרעיון לתערוכה ועד ההתקנה וכיוון התאורה. המפגשים יתקיימו בגלריות ברחבי ירושלים ובמכון שכטר בדגש על תערוכות המציגות אמנות יהודית וישראלית. במהלך המפגשים ניפגש עם אוצרים/ות ואמנים/יות שיחלקו איתנו את השקפת עולמם לגבי אופן הצגת אמנות ומהם השיקולים והאידיאולוגיה המנחים אותם. בנוסף למפגשים נקרא טקסטים של אוצרים בכירים ונתנסה בהכנת תערוכה וירטואלית.

  • בין מזרח למערב: תרבות ואומנות עממית בישוב הישן בארץ ישראל

    סמסטר א' | פרופ’ שלום צבר | יום ה' | 14:30-13:00

    בקורס זה נלמד להכיר את התרבות העממית שהתגבשה בארץ ישראל בתקופת היישוב הישן (אמצע המאה התשע-עשרה עד ראשית העשרים) באמצעות תוצרי האמנות והאומנות של הקהילות שהתקבצו בירושלים וערי הקודש האחרות בארץ. כל אחת מהקהילות הללו - ספרדים מהאימפריה העות'מאנית, אשכנזים מרוסיה, פולין וגרמניה, ומהגרים מארצות האסלאם השונות (בעיקר מרוקו, פרס, תימן, בוכרה, אך גם 'כולל גורג'יסטן' מגיאורגיה) - הגיעה עם המטען התרבותי והאמנותי שלה, אך החיים המשותפים יצרו פסיפס חדש ומרתק, המושפע הן מהמסורות המיובאות הן מהתרבות המקומית, אשר גיבושן הייחודי הוביל ליצירת מסורת אמנותית חדשה האופיינית לישוב הישן. נדון במגוון רחב של חפצים מקומיים לבית ולבית הכנסת, למשל, כתובות נישואין מצוירות, הח'מסה וקמיעות אחרים לאירועים במעגל החיים והשמירה על הבית, תמונות מקראיות עממיות והאומנים שיצרו אותם, תשמישי קדושה ועיטורים בבתי הכנסת, גביעים לקידוש ומפות רקומות לשולחן השבת, מנורות חנוכה, לוחות מקושטים לראש השנה ולסוכות, לוחות מזרח ולוחות 'מנורה' ו'שיוויתי', מגזרות נייר, פריטי עץ זית ומזכרות אחרות שנשלחו לתפוצות. כמו כן נבדוק את העיטורים בספרים והדפים הבודדים על רקע התפתחות הדפוס בירושלים ויצירת הליתוגרפיות הצבעוניות הראשונות - אילו מוטיבים מופיעים עליהם, כיצד הם "מסגירים" את תרבותן של הקהילות השונות, אילו השפעות נוספו בארץ, וכיצד כל אלה השפיעו על יהדות התפוצות באותה תקופה - מתימן ופרס ועד רומניה ופולין.

  • מבוא לאומנות יהודית מודרנית

    סמסטר ב' | ד”ר רונית שטיינברג | יום ה' | 15:00 - 16:30

    הקורס עוסק בסוגיות מרכזיות מתחום תולדות האמנות היהודית בתקופה המודרנית והעכשווית באמצעות התבוננות ביצירות אמנות וניתוחן. במהלך הקורס נדון בשאלת היסוד בדבר זהותה היהודית של האמנות בתקופה שלאחר האמנציפציה. הנושאים שידונו בקורס יהיו בין השאר האדריכלות המודרנית של בתי הכנסת, יצירתם של האמנים היהודים במאה ה-19, זהות האמן כמהגר, השואה באמנות, האמנות היהודית בארצות הברית, תשמישי קדושה עכשוויים ופמיניזם דתי באמנות.

  • בסוף מערב: אמנות ואדריכלות של בתי כנסת באירופה

    סמסטר ב' | ד”ר אירה צ’רניצקי | יום ה׳ | 18:30-17:00

    בתקופת ימי הביניים ובתקופת הרנסנס גרו ברחבי אירופה קהילות יהודיות שונות שהצטיינו בתרבות מיוחדת ועשירה ביותר. בתי כנסת שהם בנו היוו חלק חשוב ובולט בחיי היום יום שלהם. במהלך הקורס נכיר בתי כנסת למיניהם שהיהודים בגולה בנו ברחבי אירופה מימי הביניים המוקדמים ועד המאה -17. נדון באדריכלות של בתי כנסת בהקשר אמנותי ותרבותי רחב הן יהודי והן של הסביבה. נלמד על בתי כנסת האשכנזיים, כגון בית הכנסת בוורמס שבגרמניה ואלטנוישול בפראג שבצ'כיה, ואף על בתי כנסת הספרדיים, כמו אבן שושן שבטולדו. נבדוק אילו בתי כנסת נבנו במקומות בהם חיו קהילות יהודיות שונות, כמו למשל באיטליה בה התקיימו זו לצד זו קהלה איטלקית, קהלה ספרדית וקהלה אשכנזית. נדון בבתי כנסת שהשתמרו בצורתם המקורית או שוחזרו, באלה שנחרבו, אך צורתם המקורית ידועה, באלה שהפכו לכנסיות ועוד. לעתים נצטרך לשחזר מראה בית הכנסת ומנהגי תפילה מתוך תיאורים באמנות חזותית ומתוך תיאורים טקסטואליים.

  • מן הטיש החסידי להיפ הופ ציוני: סוגיות במוזיקה בישראל

    12119181 | סמסטר ב' | יום ה' | 10:30 - 12:00

    בקורס זה נתבונן בפרשנות המוסיקלית המלווה את טקסי החיים, התפילה וחיי היומיום בקהילות ישראל. נדון בז'אנרים וברפרטוארים המרכזיים של המוסיקה בחברה ובתרבות היהודית וביניהם: טעמי המקרא, הניגון החסידי, המוסיקה הליטורגית של בית הכנסת, עולם הפיוט, מוסיקת הכליזמר, הזמר העברי, והשירה העממית בלאדינו וביידיש. מלבד הלימוד המעמיק, השיעור מתקיים גם כמרחב חוויתי שבו נאזין יחד למוסיקה ולאומנים אורחים ונשתתף בשירה תוך הבנת הקונטקסט ההיסטורי והתרבותי
    הרחב יותר.

  • חמסה, חמסה: אמנות יהודית בצל האסלאם

    סמסטר ב' | אריאלה אמר | יום ב' | 10:00-8:30

    מעמדם של היהודים שחיו במדינות האסלאמיות הוסדר על פי מערכת חוקים, שהגדירו אותם כאנשי חסות (אהל א-ד'ימה) הזכאים להגנה, ולצידם מנגנון של הגבלות ואיסורים. למרות המגבלות ובחסות ההגנה נוצרו קשרי גומלין בין המוסלמים ליהודים, שהשפיעו השפעה מכרעת על אורח החיים, האמונות, הדעות, הלבוש והאמנות.
    במהלך הקורס נתמקד באמנות ובעיצוב העולם החזותי של היהודים שחיו בארצות האסלאם, תוך השוואה לאמנות האסלאמית שהטביעה את חותמה ועיצבה את עולם היצירה של הקהילות היהודיות. על אף הקווים המשותפים לחיי היהודים בארצות אלה, נאפיין את הסגנון והאיקונוגרפיה הייחודיים לכל אחת מהקהילות, נעמוד על המגוון והשוני ביצירה שכללה כתבי יד מאוירים, חפצי פולחן, כתוּּבּּות, אדריכלות ולבוש; מצפון אפריקה (מרוקו, אלג'יר, תוניסיה, לוב) דרך פרס, עיראק ותימן. נעמוד על התמורות והשנויים שחלו בעקבות הקמתן של הקהילות הספרדיות אחרי גירוש ספרד והשפעתן על היצירה המקומית- היהודית. כמו כן, נבחן את השפעת הקולוניאליזם על הסביבה והיצירה המוסלמית ויהודיה.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן