הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

מרפא / ליווי רוחני

על התכנית

מרפא היא תוכנית ייחודית ללימודי ליווי רוחני, מורשת ישראל ויהדות המעניקה הכשרה לסיוע ליחידים ומשפחות המתמודדים עם מצוקות שונות.

התוכנית מעניקה ללומדים כלים מתחום “הרוח” כמו לימוד בחברותא ושיחה על משמעות המעצימים את יכולת השרידות הרוחנית של האדם.

התוכנית מציעה לימודי תעודה* לקראת הסמכה רשמית בליווי רוחני ואפשרות לשלב לימודים לתואר שני במדעי היהדות**. תוכנית הלימודים כוללת לימוד מעמיק במחשבה היהודית לדורותיה ובתובנותיה בנוגע להתמודדות עם סבל ואתגרים, הדרכה אישית, למידה בקבוצה קטנה ואינטימית, יום לימודים אחד בשבוע במשך שנתיים, סגל הוראה מעולה וייעוץ מקצועי מחו”ל. התוכנית מתקיימת בשיתוף עם ארגון NAJC.

תוכנית מרפא היא תכנית יוקרתית המקבלת אל שורותיה כעשרה לומדים בלבד בכל שנה. המועמדים לתוכנית מתבקשים להשתתף בריאיון קבלה. 

נכון לעת זו מקצוע הליווי הרוחני בשלבי התגבשות והתהוות ואינו מקצוע מוכר בישראל אך יש העוסקים בו תמורת שכר ובהתנדבות.

עוד פרטים באתר תוכנית “מרפא”


* “תעודה בליווי רוחני” על פי מודל ה־CPE המוכרת לצורך הסמכה מטעם רשת הארגונים לליווי רוחני בישראל.

**לבוגרי התוכנית יוענק תואר שני .M.A במדעי היהדות המוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה.

רשימת הקורסים בתכנית

  • אתיקה, רפואה והלכה בקץ החיים

    סמסטר א' | פרופ’ שמואל גליק | יום ה' | 12:00-10:30

    הקורס יעסוק בתולדות המנהגים בעדות ישראל. נבחן את הקו המקשר בין ההלכות והמנהגים שנוהגים ב"שבעה", צורות וביטויי ניחומים בספרות חז"ל, נעמוד על המתודה ההלכתית והשיקולים שעמדו בפני פוסקי ההלכה בקביעת מנהגים אלו. שיטת הלימוד: לימוד השוואתי של טכסטים מהספרות הרבנית לדורותיה.
    קורס חובה ללומדי מרפא

  • תבניות דתיות ויהודיות של חוסן רוחני בהקשרים קהילתיים, חינוכיים ורפואיים מודרניים

    סמסטר א' | ד”ר עינת רמון | יום ה׳ | 14:30-13:00

    לימודי היסוד של הליווי הרוחני בסמסטר השני ימשיכו להתמקד בעבודה המתבוננת ובמקרים של ליווי רוחני השאובים מן ה"שטח" תוך שיחה קבוצתית, למידת עמיתים והכרות עם אוצר מקורות השראה המוצגים על ידי הלומדים. "נושא העל" בו תתמקד הקריאה לקראת השעורים והשיחות בשעורים עצמם יהיה האופן בו פילוסופים יהודים (בעיקר) של הרפואה, ובייחוד של רפואת הנפש אימצו תבניות של חוסן רוחני מן המקורות היהודים הקלאסיים ומדרך החיים היהודית המסורתית ותרגמו אותן לשפת רפואת הגוף והנפש בעידן טכנולוגי, חילוני ומודרני. במסגרת לימוד זה נתמקד בכתביהם של: זיגמונט פרויד, אריך נוימן, אריך פרום, אליזבת קובלר- רוס, ויקטור פרנקל, אירווינג יאלום, דניאל גולדמן, הרווי צ'וצ'ינוב, נעמי רמן, בנימין מוזס ומירה אציל. נלמד ביחד את מאמריהם ונברר את הדרכים בהן ניתן להיעזר בכתביהם בליווי הרוחני לגווניו בישראל.

  • מעגל החיים היהודי

    סמסטר א' | ד”ר פול שרל־פוקס | יום ה׳ | 13:00 - 14:30

    מהלידה ועד הקבורה, יהודים מציינים כמעט כל אירוע ואירוע בטקס הנותן מענה לצרכים פסיכולוגיים בסיסיים של תענוג, שליטה, שייכות ומשמעות. הקורס ידון בבסיס ההלכתי/מסורתי של טקסי מעבר במעגל החיים היהודי ובמשמעות שניתן להפיק מהם גם בימינו. ננסה לעמוד על דעת ההוגים והיוצרים של הדורות הקודמים על מנת ליצור טקסים חדשים שיתייחסו לאירועים ומצבים חדשים בחיי היחיד והקהילה. נדון גם בתיאוריות של דת המתבססות על ממצאי חקר המוח והפסיכולוגיה הקוגניטיבית והאבולוציונית.

  • כלים ויסודות לליווי הרוחני בחינוך, בקהילה ובמערכת הרפואית בעולם היהודי ובישראל

    -2 | סמסטר א' | ד”ר עינת רמון | יום ה׳ | 15:00 - 16:00

    הסמסטר הראשון מעניק ללומדי הלווי הרוחני את "כלי העבודה" הראשוניים והבסיסיים של התחום כמו גם השתקפויות של עבודת המלווה הרוחני בספרות המקצועית. כתכנית המתרכזת בלימודי הליווי הרוחני בישראל ובאמצעות עושרה של המורשת היהודית- הישראלית הפלורליסטית בעיקר, נתבונן בכתביהם של פסח קראוס, זהרה דוידוביץ – פרקש, ימימה אביטל ואלחנן ניר ממניחי היסודות המחשבתיים המקצועיים ללווי הרוחני בעולם היהודי ובישראל. בהמשך נקרא מאמרים על הכלים העיקריים העומדים לרשות המלווה הרוחני- התשאול הרוחני ושימושים שונים במקורות היהדות המגוונים העתיקים והחדשים, בכתיבת ועריכת תפילות וטקסים בהקשרי הליווי הרוחני השונים עם האנשים אותם אנו מלווים והמקורבים להם. הלומדים מתנסים ב"כלים" אלו תוך כדי עבודתם בבית ובכתה.

    דרכי הלימוד בקורסי היסוד הן קבוצתיות ומתבוננות- רפלקטיבית ונלווית להן עבודה מעשית – לרוב התנדבותית עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, משפחות החינוך המיוחד וכו') בקהילה או במוסדות סעד ובריאות וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני.

  • יצירות נבחרות מהספרות העברית בראי הספרותראפיה

    סמסטר ב' | ד”ר רבקה ברגר | יום ה' | 12:00-10:30

    הקורס יכוון לקריאה מונחית ביצירות נבחרות מן הספרות העברית, שמטרתה לפתח בנו יחס של פתיחות כלפי התנסויותינו ורגשותינו, להקנות לנו נכונות וכושר לחיפוש עצמי ולמודעות, וכן לפתח את הבנתנו את התהליכים הנפשיים המונחים ביסוד התנהגות האדם ומחשבתו במצבי חייו. באמצעות דיון מובנה בתהליכים נפשיים שהדמויות עוברות יוכלו המשתתפים בקורס לרכוש תובנות משמעותיות לגבי התנסויותיהם שלהם, להיות מודעים לרגשות שהם חווים במצבים דומים, ואולי אף להתמודד אתם בצורה שונה בעתיד. נקרא טקסטים העוסקים בכמה מבין הנושאים הבאים: במשפחה, אהבה וקשר זוגי, בין הפרט לחברה, בין אדם לעצמו, שאלות זהות.

  • פלורליזם הלכה למעשה

    סמסטר ב' | ד”ר גליה גלזנר חלד | יום ה׳ | 14:30-13:00

    פלורליזם היא התפיסה הרואה בחיוב קיומן של זהויות, עמדות או תרבויות שונות זו לצד זו. קורס זה יעסוק במפגש עם ה'אחר', הפנים יהודי והלא יהודי, בהקשרו האישי והחינוכי. בבסיס קורס זה עומדות שלוש הנחות יסוד: הראשונה – אורח חיים פלורליסטי הוא רצוי ובריא ומהווה חלופה ברת השגה למציאות חברתית של אלימות ושנאה. הרווח אינו רק, כפי שנהוג לחשוב – של ה'אחר' הסובל והמקופח, הרווח הוא גם של ה'אני', המעשיר ומרחיב את עצמיותו. ההנחה השנייה היא כי עמדה פלורליסטית לא מושגת על נקלה או דרך הצהרה חד־פעמית, אלא דרך עבודה עצמית מתמדת וקשה של הקשבה ופתיחות מחשבתית. זוהי בעיקרה עבודה של בירור אישי כנה של זהות ה'אני' אל מול ה'אחר', ושל משמעות המושג פלורליזם עבורי. ההנחה השלישית היא כי פלורליזם תיאורטי אינו מספיק. להלכה יתלווה המעשה, מעשה המפגש עם ה'אחר', היהודי והלא יהודי.

    קורס זה מציע דיון אישי, ישיר וגלוי, תיאורטי ומעשי, בשאלות הקשות העומדות בדרכינו במפגש עם ה'אחר', מפגש שהסטודנטים יתבקשו ליזום. זאת תוך כדי מתן כלים תיאורטיים, חשיבתיים ורגשיים להבנה ולניתוח של סיטואציית המפגש ולהבנת סיטואציות מפגש עתידיות במישור האישי ובשדה החינוך.

  • הגות יהודית במאה ה־20 ובמאה ה־21 כמשאב לליווי רוחני

    סמסטר ב' | ד”ר עינת רמון | יום ה׳ | 13:00 - 14:30

    עניינו של קורס היסוד השלישי במרפא הוא בניית השקפת עולם רוחנית בעיקר כזו הנותנת את הדעת על מושגי יסוד ברוחניות היהודית: "נשמה" "חסד" "ניהול רגשות" "הכרת תודה" "משמעות הקיום" "אמונה" ועוד מתוך מקורות היהדות, בעיקר, אלו המודרניים. במהלך הקורס נדון במושגים אלו והשלכותיהם על חיינו, במסגרת הסמסטר השלישי בלימודי לווי רוחני בתכנית מרפא נתבונן בהגויות המתמקדות במשמעות חיי האדם נוכח סופיות החיים שנכתבו במאות העשרים והעשרים ואחת בכל הזרמים היהודים המודרניים ובאופן בו הגויות אלו יכולות לשמש משאב ללווי רוחני. במסגרת "מסענו" בין הגויות אלו נתוודע ונשוחח על כתביהם של ההוגים הבאים:, זלדה מישקובסקי, פנחס שדה, אהרן דוד גורדון, מרדכי מרטין בובר, הרב קוק, הרי"ד סולובייצ'יק, מרדכי קפלן, אברהם יהושע השל, הרולד
    קושנר, ר' נח ברזובסקי בעל ה"נתיבות שלום", הרב שלום ארוש. הלימוד יכלול עבודה קבוצתית רפלקטיבית תוך התבוננות במקרים של ליווי רוחני מן השטח. הלומדים יביאו לדיון מקרים מן ההתנסות הקלינית בליווי רוחני אשר מהם "מהדהדות" תובנות של ההוגים שלהגותם נתוודע. אנו נבחן בהקשר זה את הזיקה בין הגות תיאולוגית והשתקפותה בחייהם של הפונים ללווי רוחני ובחיי אלו המעניקים אותו לזולתם, ההתמודדות עם פערים בהשקפות עולם והגישור על הפערים.

    בסוף הסמסטר כל לומד/ת יכתוב בסוף הסמסטר על יסודם של מקורות אלו את השקפת עולמו/עולמה הרוחנית. נמשיך לעסוק בתמלולים שייכתבו על ידי הלומדים, בהתלבטויות העולות מן העבודה בשטח בעיקר בהקשר של ההדרכות האישיות. דרכי הלימוד בקורס יסוד זה הן קבוצתיות – רפלקטיביות ונלווית להן עבודה מעשית – התנדבותית עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, משפחות החינוך המיוחד וכו') בקהילה או במוסדות סעד ובריאות וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני.

  • ליווי רוחני לאוכלוסיות המתמודדות עם סבל

    סמסטר ב' | ד”ר עינת רמון | יום ה׳ | 15:00 - 16:30

    הסמסטר השני מבין קורסי הגרעין בתכנית מרפא מתמקד במגוון אוכלוסיות בישראל להן מוענק ליווי רוחני ובדרכי הליווי הרוחני הייחודיות המותאמות לכל אוכלוסייה. בשנת הלימודים תשע"ז ילמדו תלמידי שנה א' ותלמידי שנה ב' (כל קבוצה בנפרד( את הקורס הזה. בין סוגי הליווי הרוחני השונים בהם נדון בסמסטר זה : עבודה עם נגמלים מאלכוהול וסמים באמצעות עיבוד התכנית הרוחנית של 12 הצעדים להקשר יהודי- ישראלי, ובהבנת הזקנה כאתגר קיומי בישראל ובהתוודעות ליחס כלפי הקשישים ביהדות ובמדינת ישראל, בפרספקטיבות רוחניות נוכח אתגרי החיים והמוות בחינוך היהודי בישראל, וכן בליווי רוחני על רקע של טראומות לאומיות של העם היהודי: שרידי השואה ומשפחותיהם ואנשי ונשות "משפחת השכול" הישראלית. נלמד גם על ההיבטים הייחודיים של ליווי רוחני לנוער בסיכון ולאוכלוסיות מוסלמיות בישראל וכן על המאפיינים הייחודיים לליווי רוחני לחולי סרטן ולנפגעי פגיעות מיניות. בנוסף לדיון בחומרי הקריאה הלומדים/לומדות בקורס מביאים לראשונה לקורס מקרים לדיון (תמלולים) מעבודתם בשטח.

    לומדי הקורס מתנסים גם בעבודה עם הספר אמת וחסד הכולל מקורות לימוד מן היהדות העתיקה והמודרנית בהקשר של ליווי רוחני לצוותים רפואיים ובהקשרים של עבודה עם אבלים. דרכי הלימוד בסמינר הן קבוצתיות ומתבוננות- רפלקטיביות ונלווית להן עבודה מעשית – התנדבותית, בעיקר, עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, חינוך מיוחד, נוער בסיכון, דרי רחוב וכו) וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן