הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

משל”י

מובילי שינוי להתחדשות יהודית

על התכנית

תואר שני לאנשים שרוצים ללמוד תלמוד ולהשפיע על השיח היהודי בחברה הישראלית

משל”י היא תוכנית לתואר שני במדעי היהדות המעניקה ללומדים בה ידע נרחב ביהדות. התוכנית מיועדת לאנשים שמעוניינים להוסיף על יסוד ידיעותיהם עוד נדבכים של עשייה חברתית הממוקדת ביהדות.

מחצית מן הקורסים בתוכנית יוקדשו להנחת בסיס הידע. הם יעניקו ללומדים ידע אקדמי שיטתי בתלמוד – הטקסט המרכזי שסביבו התעצבה התרבות היהודית. בסיס ידע זה יורחב דרך העיסוק בנקודות החיבור בין תלמוד לבין מדרש, הלכה ומחשבת חז”ל.

המחצית השנייה של הקורסים יתמקדו בעשייה יהודית־חברתית. הקורסים האלו יעניקו לסטודנטים כלים לקידום עשייה חברתית במישור הקהילתי, החינוכי או הציבורי. קורסים מגוונים אלה יעסקו בבית המדרש ובעבודה חינוכית־קהילתית עם טקסט. הלימודים יתמקדו בעיסוק במגוון הזהויות בחברה היהודית ובקידום שיח ביניהן ואיתן ובפרקטיקה של תפילה, טקס, חג ומועד.

הלימודים בתוכנית מתקיימים באווירה סולידרית ואינטימית וברוח פתוחה ודיאלוגית.

לבוגרי התוכנית יוענק תואר שני .M.A במדעי היהדות המוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה.

משתתפי משל”י זכאים למלגה בסך 50% משכר הלימוד.


“תורה לשמה”

תלמידי משל”י מוזמנים להצטרף ללא עלות לתוכנית “תורה לשמה” המתקיימת בימי רביעי בבית המדרש לרבנים ע”ש שכטר. בתוכנית מתקיימים שיעורים ולימוד בחברותא במגוון רחב של נושאים מארון הספרים היהודי. עוד מידע על התוכנית באתר בית המדרש לרבנים ע”ש שכטר.

רשימת הקורסים בתכנית

  • קריאה בסוגיות תלמודיות

    סמסטר א' | ד”ר גלעד לנדאו | יום ב׳ | 12:00-8:30

    מטרת הקורס היא הקניית כלים בסיסיים של קריאה והבנה בתלמוד הבבלי. נלמד סוגיות מרכזיות בפרק ראשון במסכת בבא בתרא, העוסקות במערכת היחסים בתוך המרחב הציבורי – היזק ראיה, צדקה ועוד. דרך לימוד הסוגיות נפתח "חלונות" למושגים בסיסיים, כמו: מבנה סוגיה ורבדיה, אוצר מילים ויסודות הדקדוק של השפה הארמית, ה"שקלא וטריא" ומגמתו. נעסוק באופן ראשוני גם בתחום הפרשנות, מקורות הסוגיה והתהוותה, וכתבי היד. בקורס נשלב גם לימוד ב"חברותא", תוך כדי הקניית כלים לפיתוח הלימוד העצמי.

  • בבלי וירושלמי בבא קמא: עיון משווה

    סמסטר א' | פרופ’ משה בנוביץ | יום ב' | 8:30 - 12:00

    קורס זה נועד לפתח מיומנויות בניתוח סוגיות מן התלמוד הבבלי ומקבילותיהן בתלמוד הירושלמי; להתחקות אחר תולדות העריכה של הסוגיות הללו, והתפתחות ההלכות שבהן הן עוסקות, בתקופת התנאים והאמוראים; לפתח מיומנויות בקריאה והבנה של הפרשנות המסורתית לתלמודים, ולהשוות בינה לבין גישות המחקר החדישות.

  • בין טקסטים לטקסים במעגל החיים בקהילה

    סמסטר ב' | ד”ר רננה רביצקי פילזר | יום ב' |

    מטרת הקורס הינה היכרות עומק עם הרעיונות העומדים בבסיס טקסי המעבר היהודיים, מתוך תכלית מעשית - להכשיר את המשתתפים/ות לעודד קיומם של טקסים בקהילה וכן לסייע לטקסי המעבר הנערכים בקהילה ממילא, לשאת משמעות רבה יותר עבור היחידים.
    לכל טקס היבטים רבים – פולקלוריסטיים, פסיכולוגיים, סוציולוגיים, סימבוליים, טקסטואליים ואחרים. בקורס זה נתמקד בהיבטים הרעיוניים הבאים לידי ביטוי במרכיבי הטקס, ובמיוחד - בטקסטים הנאמרים בו, וכן בהיבטים מגדריים וקהילתיים שמציפים הטקסים אל פני השטח.
    הקורס יבחן את השלבים השונים בחיי האדם, המיוצגים באמצעות טקסי מעבר, מנקודת מבט יהודית. במהלך הקורס, נבחן טקסי לידה, טקסי התבגרות, טקסי נישואין וטקסי קבורה ואבלות, תוך לימוד מקורות יהודיים מגוונים, המעצבים וממשמעים את הטקס ובאמצעותו - נותנים פרשנות למעבר ולשינוי בחיי היחיד/ה. בסיומו של כל נושא, נחשוב יחד על דרכים להטמיע רעיונות אלו בקהילה חיה, אשר אחת ההזדמנויות שהיא עשויה להציע לחברים/ות בה, היא ביטוי קבוצתי וקהילתי של רגעי חיים אישיים ואישור פומבי של הסטטוס החדש של מבצעי הטקס.

  • מהפרשה אל הדרוש

    הרב אבי נוביס־דויטש |

    בקורס נלמד ונתרגל יצירת דברי תורה, דרושים, כמה מילים על פרשת השבוע וכיו"ב. נכיר את כלי העזר השונים , ואת המדיומים השונים וההזדמנויות להכניס תוכן כזה. ננסה לברר את המתח שבין פרשנות לדרשנות , לעמוד על המטרות האפשריות לשימוש בדרוש ובעיקר נתנסה ונתרגל .

  • אמנות וזהות יהודית (משל”י)

    ד”ר רונית שטיינברג |

    מטרתו של הקורס היא להפגיש את הלומדים עם האמנות החזותית המבטאת מושגים של זהות יהודית. מתוך הכרה בכוחה של היצירה החזותית לשמש ככלי לדיון במושגי זהות, נלמד בקורס את שפת האמנות ואת תהליך הניתוח הצורני. בשנים האחרות, היצירה החזותית פעילה מאוד בתחום התוכן היהודי. מושגים כגון, מפנה היודאיקה, פמיניזם יהודי, מקומות קדושים, טקסים יהודיים והומור, מעשירים את עולם האמנות ומוצגים בתערוכות מגוונות. בקורס זה נכיר יצירות אמנות מסוג זה ונדון במושגי הזהות שהן מעלות. נעמוד על המורכבות ועל האופן שבו ניתוח האמצעים הצורניים תורם לחידוד ההבנה והמסר. בנוסף נפגוש אמנים פעילים ונכיר את נקודת מבטם האישית. כך תוכל לשמש האמנות החזותית כלי נוסף בארגז הכלים של הלומדים.

  • לדבר יהדות בישראל

    סמסטר א' | ד”ר גליה גלזנר חלד | יום ב' |

    כדי לדבר יהדות נרצה לדעת כיצד להוביל שיח. בקורס יישומי זה נלמד לזהות ולהגדיר מהם הדברים שבאמת חשוב לכל אחד מאיתנו לומר על יהדות בישראל, נעזר לשם כך בתורתו של היועץ הארגוני סימון סינק המסבירה כיצד לעורר השראה בעזרת שמירה על נאמנות לחזון. נלמד מדוע קשה לנו לדבר על ענייני מהות וכיצד להסיר עכבות ולהתמודד עם הקושי באופן שיאפשר לנו להוביל שיח משמעותי על יהדות, זאת על פי גישה שפותחה בפרויקט הגישור בהרווארד. התלמידים יתנסו בהובלת שיח סביב נושאים של זהות יהודית, ענייני דת ומדינה, זרמים ביהדות, מגדר ויהדות, יהדות והלכה, יהדות ותרבות, יהדות ומוסר ועוד, על פי בחירתם. במהלך הקורס נחזק מיומנויות שיח מסוגים שונים: פולמוס - הצורך להעמיק, לחקור ולהכריע, נאום – הרצון לשכנע, עיבוד וסיפור – הרצון לגעת ולגייס, כל סטודנט יבחר את סוג השיח הנכון עבורו ושבו יתנסה מול הקבוצה. נלמד להעביר משוב אמפתי ובונה ובעזרתו נקדם למידה אישית וקבוצתית. נשען בקורס על ספרות מקצועית מתחומי הניהול העסקי, הגישור, ההוראה, הרטוריקה, הפסיכולוגיה ונעזר גם במאמרים שעניינם שיח על יהדות.
    זהו קורס העשרה לתלמידי משל"י שאינו נמנה בין הקורסים לתואר השני.

  • קריאה בפוסקים

    סמסטר ב' | הרב דיאנה וילה | ד”ר גילה וכמן | יום ב' | 10:00-8:30

    בקורס זה התלמידים ירכשו התמצאות ראשונית בספרות הפוסקים (ספרי הלכה וספרי פסקים), בספרי היסוד (רי"ף, רמב"ם, רא"ש, טור, שולחן ערוך), ובתהליך ההתפתחותי מימי התלמוד עד המאה השש עשרה. דגש יושם על מתודולוגיה שתאפשר להם ללמוד באופן עצמאי ולחקור נושאים חדשים בעתיד.

  • סיפורי מעשי חכמים בין מזרח למערב

    סמסטר ב' | ד”ר פינחס מנדל | יום ב' | 10:00-8:30

    עיון בסיפורי אגדה כפי שמופיעים במקביל בתלמוד הירושלמי ובמדרשים הארץ-ישראליים מחד ובתלמוד הבבלי מאידך. נעמוד על האיפיונים הספרותיים של כל מרכז ועל דרכי ההבעה והקישור המיוחדים של הסיפורים בתוך המסגרת התלמודית הרחבה (הסוגיה). הקורס גם יפתח כלים להתמודדות עם טקסט תלמודי באופן ביקורתי.

  • תלמוד בקיאות

    סמסטר ב' | הרב פרופ’ דוד גולינקין | יום ב' | 10:00-8:30

    מטרתו של הקורס לפתח את היכולת של לימוד רהוט בתלמוד הבבלי. נשים דגש על פשט הסוגייה באמצעות קריאה מדוייקת, תשומת לב לדקדוק הארמי, לסדר הדורות, ולריאליה של התקופה. כמו כן נכיר את ספרות המחקר שנכתבה בנושא.

  • בין בבל לארץ ישראל: לימוד, קהילה, וחברה

    סמסטר ב' | ד”ר ג’ייסון רוגוף | יום ב' | 12:00-10:30

    בימי חז״ל, כמו היום, קיימת מערכת יחסים מורכבת בין יהדות ארץ ישראל וקהילות התפוצות. בקורס זה נבחן קטעים ממקורות חז״ל כדי להבין לעומק את האופי של הקהילות והקשרים ביניהם. נעסוק בנושים כמו: גבולות הארץ, שיטות לימוד ותחרות תורנית, והבדלים ערכיים ותרבותיים בין הקהילות.

  • מעמד האישה בהלכה

    סמסטר ב' | הרב פרופ’ דוד גולינקין | יום ב' | 12:00-10:30

    מטרת הקורס היא לבדוק את מעמד האישה בפולחן היהודי מנקודת מבטם של שלושת הזרמים הדתיים הגדולים ביהדות זמננו. לשם כך נלמד את המקורות התלמודיים, את דברי הראשונים ואת התשובות המודרניות שנכתבו על הנושאים הנידונים.
    דרישה מוקדמת: קורס מבוא לספרות תלמודית או קורס מקביל

  • מורה נבוכי התפילה

    סמסטר ב' | הרב ד”ר רב מימי פייגלסון | יום ב' |

    המתודלוגיה ומגמת הקורס הינן עיון במקורות חז"ל (סוגיות בבלי), הלכה (רמב"ם, שולחן ערוך, משנה ברורה) וארון הספרים החסידי (בעיקר אבות החסידות) על מנת לשאול שאלות המעצבות את תודעת המתפללים – הן שליחי הצבור והן הקהל. אין יעד הקורס יכולת פסיקה בהלכות תפילה אלא ההתדיינות במקורות הלכתיים ומיסטיים היא על מנת לשאוב מתוכן מוקדי חשיבה ויצירה למתפללי המאה ה-21. בין הנושאים שילתבנו בקורס: הארכיטקטורה של מקום התפילה, הכריאוגרפיה של המתפללים, ריטואליזציה של מטבע תפילה ו"מתפללים מקצועיים", יחיד וציבור בציבור, המשמעות המיסטית של מעשה התפילה, מקום האלוקות בתפילה.

  • מוזיקה יהודית: תפילה, קהילה, חוויה

    סמסטר ב' | ד”ר נעמי כהן צנטנר | יום ב' | 14:30-13:00

    בקורס זה נבחן את פס הקול המלווה את טקסי החיים, התפילה וחיי היומיום בקהילות ישראל. נדון בז'אנרים וברפרטוארים המרכזיים של המוסיקה בחברה ובתרבות היהודית וביניהם: טעמי המקרא, הניגון החסידי, המוסיקה הליטורגית של בית הכנסת, עולם הפיוט, מוסיקת הכליזמר, הזמר העברי, והשירה העממית בלאדינו וביידיש. השיעור מתקיים כמרחב חוויתי שבו נאזין יחד למוסיקה ולאומנים אורחים ונשתתף בשירה תוך הבנת הקונטקסט ההיסטורי והתרבותי הרחב יותר.

  • פסיפס הזהויות בעולם היהודי חלק ב’ (משל”י)

    | ד”ר ארי אקרמן |

    הקורס הזה הוא החלק השני של קורס שנתי שעוסק בזרמים השונים ביהדות המודרנית. בחלק הזה נעסוק באידיאולוגיה, בהתפתחות ההיסטורית וביחס להלכה של הזרם הקונסרבטיבי, בזרם הציוני החילוני ובזהות הישראלית המסורתית. בין היתר נעסוק בהוגים כמו מרדכי קפלן, אברהם יהושע השל ואחד העם.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן