הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

האומנויות ביהדות

על התכנית

ההתמחות באומנויות ביהדות במסגרת התואר השני במדעי היהדות מציעה לסטודנטים לימודים מרתקים ומעניינים וחיבור מיוחד בין יצירתיות ליהדות. במסלול זה תוכלו ללמוד על אומנים יהודים וישראלים ידועי שם, להתרשם מיצירות אדריכלות מרשימות ואף ליצור בהשראת מקורות יהודיים. הקורסים יפתחו בפניכם אשנב אל העבר היהודי: הפסיפסים בבתי הכנסת העתיקים והאיורים המרהיבים שבכתבי יד עבריים מימי הביניים יחשפו אתכם לעשייה האומנותית היהודית וכך תוכלו להתרשם מייחודה ולהבין כיצד הושפעה מסביבתה הלא־יהודית.

תוכנית הלימודים מציעה מגוון רחב של קורסים מתחומי האומנויות אשר יעניקו זווית מיוחדת ליצירה היהודית. בקורסים תוכלו להתענג על צלילי המוזיקה היהודית וללמוד על שורשיה, להבין את המבע הקולנועי המיוחד של הקולנוע היהודי והישראלי, ולהתוודע אל התיאטרון היהודי לאורך הדורות.

הלימודים אינם מצריכים ידע מוקדם באומנות ומתאימים לכל המעוניינים להעשיר את ידיעותיהם, לאנשי חינוך העוסקים בתחומי האומנויות, לאומנים וליוצרים ולשומעים חופשיים.

לבוגרי התוכנית יוענק תואר שני .M.A במדעי היהדות המוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה.


חדש – מעשה חֹשב

תוכנית משותפת למכון שכטר למדעי היהדות ולבית הספר לאומנות “הקוביה” המציעה קורסים בתחומי האומנות היהודית המשלבים היבטים עיוניים והיבטים מעשיים.

לפרטים

רשימת הקורסים בתכנית

קורסי חובה
  • אסתטיקה ויופי בעיני חז”ל

    סמסטר א' | ד”ר תמר קדרי | יום ה' | 10:00-8:30

    הקורס יבחן את יחסם של חז"ל לאסתטיקה וליופי. נבדוק מהו אידאל היופי בתקופת המקרא, ובזמנם של החכמים. נשווה את הערכים האסתטיים של חז"ל לאלו של התרבות היוונית-רומית בת זמנם. נשאל האם היופי יכול לדור בכפיפה אחת עם תבונה וחכמה, או שמא קיימת סתירה בין השניים. נבחן גישות שונות של החכמים בעניין זה באמצעות עיון במדרשים ובסיפורים. נעמוד על דרכי העיצוב הספרותי של טקסטים אלה, והם יחשפו בפנינו את הרגישות האסתטית של חז"ל המתבטאת גם באופן בו הם מביעים את השקפת עולמם.

  • מבוא לאמנות היהודית מן העת העתיקה עד לשלהי ימי הביניים

    סמסטר א' | ד”ר נעה יובל חכם | יום ה' | 12:00-10:30

    מטרת הקורס לבחון ולנתח את היצירה החזותית היהודית למן ראשית האמנות היהודית בעת העתיקה ועד לשלהי ימי הביניים. במהלך הקורס נעמוד על מאפייניה של האמנות היהודית בתקופה זו ועל יחסי הגומלין בינה ובין האמנות הלא יהודית שנוצרה סביבה. נבחן את ההקשרים בהם נוצרה יצירה חזותית בתקופות הללו, את מרכזי האמנות השונים בארץ ישראל ובתפוצות וכן את היחס לשאלת אמנות הדמות על רקע הדיבר השני: "לא תעשה לך פסל וכל תמונה...".

  • מבוא לאומנות יהודית מודרנית

    סמסטר ב' | ד”ר רונית שטיינברג | יום ה' | 15:00 - 16:30

    הקורס עוסק בסוגיות מרכזיות מתחום תולדות האמנות היהודית בתקופה המודרנית והעכשווית באמצעות התבוננות ביצירות אמנות וניתוחן. במהלך הקורס נדון בשאלת היסוד בדבר זהותה היהודית של האמנות בתקופה שלאחר האמנציפציה. הנושאים שידונו בקורס יהיו בין השאר האדריכלות המודרנית של בתי הכנסת, יצירתם של האמנים היהודים במאה ה-19, זהות האמן כמהגר, השואה באמנות, האמנות היהודית בארצות הברית, תשמישי קדושה עכשוויים ופמיניזם דתי באמנות.

קורסי בחירה
  • יהודים ונוצרים בראי האמנות בצפון אירופה בתקופת הרנסנס

    סמסטר א' | ד”ר אירה צ’רניצקי | יום ה' | 10:00-8:30

    מטרת הקורס היא לבחון את השיח התרבותי והאמנותי בין היהודים והנוצרים באיטליה והולנד בתקופות הרנסנס והבארוק. נתמקד באמנות נוצרית ויהודית שצמחה בשתי ערים: רומא ואמשטרדם. תחילה נכיר את התרבות ההומניסטית שהתפתחה ברומא, אשר הפכה במאה ה-16 למרכז התרבותי והאמנותי החשוב באירופה. האמנים עבדו בשירותם של אפיפיורים שאפתניים אשר ביקשו להחזיר לרומא את התהילה של האימפריה הגדולה. נמשיך לאמשטרדם של המאה ה17, מקום מושבו ופעילותו של הצייר הנודע רמברנדט. בשתי הערים הללו נחשפו היהודים ליצירה אמנותית משגשגת, אשר היוותה מקור השראה ליצירתם ובסיס לדיאלוג חזותי בין העולם היהודי והנוצרי.

  • לפני ולפנים – יסודות באוצרות יהודית וישראלית עכשווית

    סמסטר א' | שירה פרידמן | יום ה' | 12:00-10:30

    בקורס נתוודע למלאכת האוצרות מגיבוש הרעיון לתערוכה ועד ההתקנה וכיוון התאורה. המפגשים יתקיימו בגלריות ברחבי ירושלים ובמכון שכטר בדגש על תערוכות המציגות אמנות יהודית וישראלית. במהלך המפגשים ניפגש עם אוצרים/ות ואמנים/יות שיחלקו איתנו את השקפת עולמם לגבי אופן הצגת אמנות ומהם השיקולים והאידיאולוגיה המנחים אותם. בנוסף למפגשים נקרא טקסטים של אוצרים בכירים ונתנסה בהכנת תערוכה וירטואלית.

  • בין מזרח למערב: תרבות ואומנות עממית בישוב הישן בארץ ישראל

    סמסטר א' | פרופ’ שלום צבר | יום ה' | 14:30-13:00

    בקורס זה נלמד להכיר את התרבות העממית שהתגבשה בארץ ישראל בתקופת היישוב הישן (אמצע המאה התשע-עשרה עד ראשית העשרים) באמצעות תוצרי האמנות והאומנות של הקהילות שהתקבצו בירושלים וערי הקודש האחרות בארץ. כל אחת מהקהילות הללו - ספרדים מהאימפריה העות'מאנית, אשכנזים מרוסיה, פולין וגרמניה, ומהגרים מארצות האסלאם השונות (בעיקר מרוקו, פרס, תימן, בוכרה, אך גם 'כולל גורג'יסטן' מגיאורגיה) - הגיעה עם המטען התרבותי והאמנותי שלה, אך החיים המשותפים יצרו פסיפס חדש ומרתק, המושפע הן מהמסורות המיובאות הן מהתרבות המקומית, אשר גיבושן הייחודי הוביל ליצירת מסורת אמנותית חדשה האופיינית לישוב הישן. נדון במגוון רחב של חפצים מקומיים לבית ולבית הכנסת, למשל, כתובות נישואין מצוירות, הח'מסה וקמיעות אחרים לאירועים במעגל החיים והשמירה על הבית, תמונות מקראיות עממיות והאומנים שיצרו אותם, תשמישי קדושה ועיטורים בבתי הכנסת, גביעים לקידוש ומפות רקומות לשולחן השבת, מנורות חנוכה, לוחות מקושטים לראש השנה ולסוכות, לוחות מזרח ולוחות 'מנורה' ו'שיוויתי', מגזרות נייר, פריטי עץ זית ומזכרות אחרות שנשלחו לתפוצות. כמו כן נבדוק את העיטורים בספרים והדפים הבודדים על רקע התפתחות הדפוס בירושלים ויצירת הליתוגרפיות הצבעוניות הראשונות - אילו מוטיבים מופיעים עליהם, כיצד הם "מסגירים" את תרבותן של הקהילות השונות, אילו השפעות נוספו בארץ, וכיצד כל אלה השפיעו על יהדות התפוצות באותה תקופה - מתימן ופרס ועד רומניה ופולין.

  • האדם ואלוהיו בסיפור המקראי וייצוגו באומנות

    סמסטר א' | ד”ר שולה לדרמן | יום ה' | 16:30-15:00

    בסיפורי המקרא קיימת התמודדות תמידית בין האדם ואלוהיו, בין רצון האל ויחסו אל האדם . מאחר והדיבר השני אוסר להציג את דמות האל "אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ ... לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל-תְּמוּנָה,"(שמות , כ, ב-ג) מטרת הקורס לדון בשאלה כיצד הצליחו האמנים להציג באמנות דמות של האל האמור להיות בלתי נראה ?.
    אמני הדורות , יהודים נוצרים ומוסלמים קראו את הטקסט המקראי בעיון ופירשוהו בצורה חזותית שונה ביותר ביצירותיהם. האמנים ניסו בתיאור הנוכחות האלוהית באמנות להתמודד עם הגישה הפאגנית לאלילים . בקורס מיוחד זה נבחן יצירות אמנות בהם מתמודדים האמנים עם הצורך להציג בצורה ויזואלית את המעורבות האלוהית ביקום. נשווה את הביטוי האמנותי של ציורי המקרא באמנות ימי הביניים לממצאים הקיימים במוזיאון ארצות המקרא והמשליכים אור על התרבות הקדומה המסופוטומית, המצרית, הכנענית, האשורית והפרסית שתוצג על ידי מומחי המוזיאון בשלושה סיורים במוזיאון ארצות המקרא . נעמוד על הפרשנות החזותית שהעניקו האמנים לנוכחות האלוהית בהתאם לסביבתם הגיאוגרפית ולתקופת יצירתם . נעסוק במקורות האיקונוגרפיים (התוכניים) עליהם הסתמכו - נשאל מה מה היו המסרים האידיאולוגים והתיאולוגים שהועברו דרך הממצא האמנותי היהודי , המוסלמי והנוצרי וכיצד ניתן להעשיר את הבנת נושאים מקראיים אלה על ידי התבוננות בריאליה הקדומה המוצגת במוזיאון ארצות המקרא.
    בין הסיפורים המקראיים בהם נבחן את ייצוגו האמנותי של האדם ואלוהיו בסיפור המקראי נעסוק בסיפור בריאת העולם, בריאת אדם וחוה סיפור קין והבל, סיפור עקידת יצחק, סיפור מאבק משה אהרון ופרעה , סיפור נוכחות האל עלי אדמות במשכן ובמקדש.

  • זהות יהודית באומנות הישראלית

    סמסטר א' | ד”ר רונית שטיינברג | יום ה' | 18:30-17:00

    האמנות הישראלית פיתחה יחס מורכב ומשתנה כלפי היהדות. בקורס זה נבחן את מהותו של המושג יהדות בהקשרו האמנותי, נכיר את המגמות המשתנות והדרכים המגוונות בהן השתלבה היהדות באמנות הישראלית ואת האופן הבעייתי שבו התייחס הממסד האמנותי לנושא. באמצעות ניתוח פרשני של יצירות אמנות נעסוק במגוון נושאים כגון מקומות קדושים, עקדת יצחק, האות העברית וסמלי הזהות הישראלית והיהודית.

  • מוזיקה יהודית: תפילה, חברה וחוויה

    סמסטר א' | ד”ר נעמי כהן צנטנר | יום ה׳ | 12:00-10:30

    בקורס זה נתבונן בפרשנות המוסיקלית המלווה את טקסי החיים, התפילה וחיי היומיום בקהילות ישראל. נדון בז'אנרים וברפרטוארים המרכזיים של המוסיקה בחברה ובתרבות היהודית וביניהם: טעמי המקרא, הניגון החסידי, המוסיקה הליטורגית של בית הכנסת, עולם הפיוט, מוסיקת הכליזמר, הזמר העברי, והשירה העממית בלאדינו וביידיש, והמוסיקה של יהודי תימן. מלבד הלימוד המעמיק, השיעור מתקיים גם כמרחב חוויתי שבו נאזין יחד למוסיקה ולאומנים אורחים ונשתתף בשירה תוך הבנת הקונטקסט ההיסטורי והתרבותי הרחב יותר.

  • דמות היהודי ודימויו באומנות

    סמסטר א' | ד”ר שולה לדרמן | יום ה' | 12:00-10:30

    מטרת הקורס היא להעלות את דמותו ודימויו של היהודי מתוך הממצא האמנותי בתקופת ימי הביניים. במהלך הסמסטר נתבונן ביצירות אמנות ונבחן את המוטיבים המזהים והמאפיינים את דמות היהודי בתקופה זו. כיצד תיאר היהודי את עצמו בכתבי יד מצוירים יהודיים וכיצד הוצג באמנות הנוצרית? האם ניתן להבחין בייצוג שונה של דמות היהודי באמנות הנוצרית-ביזנטית לעומת ייצוגו באמנות הנוצרית-מערבית? כיצד נראה היהודי בארצות השונות באירופה כגון ספרד, אשכנז ואיטליה?
    על מנת להבין את תוכנם ומשמעותם של התיאורים הוויזואלים בהם נתבונן, נעיין אף במקורות מספרות ההלכה והשו"ת לצד מקורות מספרות הפולמוס הנוצרית – המשליכים אור על התגבשות הדימוי של היהודי באמנות ימי הביניים.
    תנאי כניסה: מבוא לאמנות יהודית בעת העתיקה ובימי הביניים ומבוא לאמנות יהודית מודרנית

  • כלילת יופי: ירושלים באומנות היהודית והישראלית

    סמסטר ב' | ד”ר נעה יובל חכם | יום ה׳ | 12:00-10:30

    מטרת הקורס לבחון את הביטויים החזותיים והאמנותיים של העיר ירושלים ובית המקדש באמנות היהודית לדורותיה, תוך כדי מבט משווה עם האמנות שנוצרה בתרבויות הסובבות. נעקוב אחר הייצוגים של ירושלים הפיזית, הרוחנית והסימבולית, והמשמעויות שחבויות בתיאורים הויזואליים השונים. ננסה להבין מהם הדימויים שנקשרו בעיר, מה בין דמיון למציאות בדימויים הללו וכיצד הם משקפים את עולמם התרבותי, הרוחני והאידיאולוגי של יוצריהם.

  • בסוף מערב: אמנות ואדריכלות של בתי כנסת באירופה

    סמסטר ב' | ד”ר אירה צ’רניצקי | יום ה׳ | 18:30-17:00

    בתקופת ימי הביניים ובתקופת הרנסנס גרו ברחבי אירופה קהילות יהודיות שונות שהצטיינו בתרבות מיוחדת ועשירה ביותר. בתי כנסת שהם בנו היוו חלק חשוב ובולט בחיי היום יום שלהם. במהלך הקורס נכיר בתי כנסת למיניהם שהיהודים בגולה בנו ברחבי אירופה מימי הביניים המוקדמים ועד המאה -17. נדון באדריכלות של בתי כנסת בהקשר אמנותי ותרבותי רחב הן יהודי והן של הסביבה. נלמד על בתי כנסת האשכנזיים, כגון בית הכנסת בוורמס שבגרמניה ואלטנוישול בפראג שבצ'כיה, ואף על בתי כנסת הספרדיים, כמו אבן שושן שבטולדו. נבדוק אילו בתי כנסת נבנו במקומות בהם חיו קהילות יהודיות שונות, כמו למשל באיטליה בה התקיימו זו לצד זו קהלה איטלקית, קהלה ספרדית וקהלה אשכנזית. נדון בבתי כנסת שהשתמרו בצורתם המקורית או שוחזרו, באלה שנחרבו, אך צורתם המקורית ידועה, באלה שהפכו לכנסיות ועוד. לעתים נצטרך לשחזר מראה בית הכנסת ומנהגי תפילה מתוך תיאורים באמנות חזותית ומתוך תיאורים טקסטואליים.

  • מן הטיש החסידי להיפ הופ ציוני: סוגיות במוזיקה בישראל סדנא

    12119181 | סמסטר ב' | יום ה' | 10:30 - 12:00

    בקורס זה נתבונן בפרשנות המוסיקלית המלווה את טקסי החיים, התפילה וחיי היומיום בקהילות ישראל. נדון בז'אנרים וברפרטוארים המרכזיים של המוסיקה בחברה ובתרבות היהודית וביניהם: טעמי המקרא, הניגון החסידי, המוסיקה הליטורגית של בית הכנסת, עולם הפיוט, מוסיקת הכליזמר, הזמר העברי, והשירה העממית בלאדינו וביידיש. מלבד הלימוד המעמיק, השיעור מתקיים גם כמרחב חוויתי שבו נאזין יחד למוסיקה ולאומנים אורחים ונשתתף בשירה תוך הבנת הקונטקסט ההיסטורי והתרבותי
    הרחב יותר.

  • חמסה, חמסה: אמנות יהודית בצל האסלאם סדנא

    סמסטר ב' | אריאלה אמר | יום ב' | 10:00-8:30

    חמסה, חמסה; אמנות יהודית בצל האסלאם
    מעמדם של היהודים שחיו במדינות האסלאמיות הוסדר על פי מערכת חוקים, שהגדירו אותם כאנשי חסות (אהל א-ד'ימה) הזכאים להגנה, ולצידם מנגנון של הגבלות ואיסורים. למרות המגבלות ובחסות ההגנה נוצרו קשרי גומלין בין המוסלמים ליהודים, שהשפיעו השפעה מכרעת על אורח החיים, האמונות, הדעות, הלבוש והאמנות.
    במהלך הקורס נתמקד באמנות ובעיצוב העולם החזותי של היהודים שחיו בארצות האסלאם, תוך השוואה לאמנות האסלאמית שהטביעה את חותמה ועיצבה את עולם היצירה של הקהילות היהודיות. על אף הקווים המשותפים לחיי היהודים בארצות אלה, נאפיין את הסגנון והאיקונוגרפיה הייחודיים לכל אחת מהקהילות, נעמוד על המגוון והשוני ביצירה שכללה כתבי יד מאוירים, חפצי פולחן, כתוּּבּּות, אדריכלות ולבוש; מצפון אפריקה (מרוקו, אלג'יר, תוניסיה, לוב) דרך פרס, עיראק ותימן. נעמוד על התמורות והשנויים שחלו בעקבות הקמתן של הקהילות הספרדיות אחרי גירוש ספרד והשפעתן על היצירה המקומית- היהודית. כמו כן, נבחן את השפעת הקולוניאליזם על הסביבה והיצירה המוסלמית ויהודיה.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן