הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

אמסטרדם: קורס על ירושלים ושלוש הדתות חיבר בין סטודנטים הולנדים משלוש הדתות

9 ביולי 2019

פרופ’ דורון בר וד”ר תמר קדרי ממכון שכטר למדעי היהדות השתתפו בתחילת יולי בבית ספר קיץ “ירושלים ושלוש הדתות” שנערך באמסטרדם, הולנד. בקורס השתתפו כעשרים סטודנטים ממגוון תחומי לימוד ורקע תרבותי ודתי, בהם מוסלמים, יהודים ונוצרים. “היכרותי עם ירושלים – גם היסטורית וגם אישית – אפשרה לי להציג בפני הסטודנטים את המורכבות של העיר. מכיוון שהמציאות הישראלית מסובכת מאוד להבנה ולעתים קרובות משתקפת בתקשורת הבין־לאומית הבנה מוטעית של המציאות בישראל, היה חשוב להציג בפני התלמידים ההולנדים קול מאוזן וביקורתי בנוגע לירושלים בכלל ולהיסטוריה ולהווה שלה”. קורס ייחודי זה הוא חלק משיתוף הפעולה עם האוניברסיטה הפרוטסטנטית בהולנד PThU המתקיים הודות למענק ארסמוס + שהוענק  לשני המוסדות בנובמבר 2018.

נשיא מכון שכטר למדעי היהדות פרופ’ דורון בר ודיקנית המכון ד”ר תמר קדרי השתתפו בשבוע שעבר בחמישה ימי בית ספר קיץ שעסק בנושא “ירושלים ושלוש הדתות” ושהתקיים באוניברסיטה הפרוטסטנטית באמסטרדם PThU. “בהרצאותיי דיברתי על המיתוסים שקשורים לעיר ועל המיתוסים הדתיים שביצירת קדושה. היכרותי עם ירושלים – גם היסטורית וגם אישית – אפשרה לי להציג את המורכבות של העיר. מכיוון שהמציאות הישראלית מסובכת מאוד להבנה ולעיתים קרובות משתקפת בתקשורת הבין־לאומית הבנה מוטעית של המציאות בישראל, היה חשוב להציג בפני התלמידים ההולנדים קול מאוזן וביקורתי בנוגע לירושלים בכלל ולהיסטוריה ולהווה שלה”. אמר פרופ’ דורון בר, במקצועו גיאוגרף היסטורי המתמחה בחקר התפתחות המקומות הקדושים בירושלים.

הרצאותיה של ד”ר קדרי עסקו בהיבטים שונים של ירושלים בספרות חז”ל, ושני מפגשים אחרים בהנחייתה אפשרו לתלמידים להתנסות בפעם הראשונה בחייהם בלימוד בחברותא. אחד מהטקסטים שלמדו הסטודנטים היה מדרש איכה רבתי ה, יח: “למדתי הרבה והבנתי כמה השימוש בשפה חשוב, רואים איך אנשים קוראים את הטקסט ומבינים אותו אחרת, מבינים מה עומד מאחורי דבריהם. בטקסט אפשר להבין את הפרספקטיבה של אדם על חייו: מה הוא חש בעקבות חורבן הבית, מה הוא חושב על אלוהים ומה הוא יכולים לעשות כדי לקבל תמיכה” אמרה אימאן עמארה, צאצאית למשפחה מוסלמית ממרוקו וסטודנטית לפסיכולוגיה וללימודי דת. “מכיוון שלא ידעתי הרבה על ירושלים עצמה, הייתי סקרנית באשר לנקודות המבט הנוצריות והיהודיות”.

בבית הספר קיץ השתתפו תלמידים הולנדים משלוש הדתות הלומדים מגוון תחומי מחקר ובהם תיאולוגיה, לימודי דת, עברית, מדעי היהדות ומשפטים. “על ידי קריאת טקסטים ממסורות שונות, הצלחתי להבין לעומק הן את הטקסטים האלה והן את הדיונים העומדים ביסודם”, אמר ד”ר ווט קואלוויג’ן, מנהל בכיר בחברה העוסקת במכשור רפואי וסטודנט ללימודי דת באוניברסיטת PThU. “כפעילה הומניטארית בסכסוך הישראלי-פלסטיני, הרגשתי שחסר לי רקע על המקום שבו הכול התחיל. בקורס הזה מצאתי עניין רב מאוד” הוסיפה גקה ואן ווליאט. “לפני שבאים לישראל חושבים שיודעים הרבה, אבל אחרי שמבקרים שם, חוזרים עם יותר שאלות. בקורס קרה לי אותו דבר, למדתי טקסטים מהקוראן ומהברית החדשה שאלו טקסטים שמעולם לא קראתי” אמר הידה ואן קונינגסוולד, סטודנט למשפטים אשר עובד במרכז ההולנדי למידע ותיעוד על ישראל CIDI. “אני חושבת שכדי שיהיה לך דיאלוג טוב אתה צריך להבין מהיכן מגיע האדם האחר, ולכן קורס הקיץ הזה עזר לי לראות נקודות מבט של אנשים שהם שונים כל כך ממני. אני מקווה ששיחות משמעותיות בין אנשים יובילו בסופו של דבר לשלום. בעתיד אני רוצה להיות מעורבת בחיבור אנשים שיש להם דעות שונות ולעסוק בתיאום דיאלוג”, סיכמה מריה ון דר פואל, סטודנטית ללימודי תרבות ושפות.

“ירושלים היא מקום משמעותי ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים ולעתים קרובות היא גם מקור למחלוקת. כולם שמעו על ירושלים, אבל רובם מחמיצים את המידע אשר מאפשר להסתכל בפרספקטיבה נכונה על ההיסטוריה העתיקה והמודרנית של ירושלים. אנו מקווים שבקורס הצלחנו לתרום את זה לסטודנטים”, אמרה ד”ר ליווה טיגלס מהמחלקה ללימודי יהדות באוניברסיטה הפרוטסטנטית.


נסיעתם של פרופ’ בר וד”ר קדרי התאפשרה הודות למענק ארסמוס + שמכון שכטר למדעי היהדות והאוניברסיטה הפרוטסטנטית בהולנד (PTHU) קיבלו מהאיחוד האירופי בנובמבר אשתקד. המענק הנדיב מיועד להגביר את שיתוף הפעולה ביניהם ולעודד חילופי סטודנטים, סגל ואנשי מִנהל בין מדינת ישראל להולנד. “”הזרם הפרוטסטנטי בהולנד ואנחנו חולקים את אותם הערכים: פלורליזם יהודי ופלורליזם נוצרי” אמר פרופ’ בר. “שני המוסדות רואים חשיבות רבה בהפיכת היהדות והנצרות למקור להשראה ובהדגשת החיבור בין שני הדתות, וזאת לנוכח האיבה ששררה בין שתי הדתות הללו במשך אלפי שנים. המשימה של מכון שכטר היא להציג את ‘הפנים האמיתיות’ של היהדות לאורך ההיסטוריה. עניין זה מגביר עוד יותר את התקווה שלי שנמשיך לשתף פעולה עם מוסדות אקדמיים אירופאיים אחרים בחילופי סגל ותלמידים בארץ ובחו”ל”.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן