הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

חינוך לדיאלוג ולא לאלימות

15 באוקטובר 2015

“דווקא המצב המתוח מחזק את הרצון של כולם לקחת חלק בבניית אמון וקשרים בין תלמידים מדתות ומגזרים שונים”
בצל האלימות, השבוע נפתחה שנת העשור למפגשי תלמידים יהודיים וערביים שרואים בדיאלוג וכבוד הדדי כדרך חיים

בימים אלה, בהם יחסי היהודים והערבים במדינה הולכים ומחריפים לאור התגברות האלימות והמתח, מציינים בקרן תל”י ובמרכז ירושלים ליחסי יהודים ונוצרים את שנת העשור לתכנית “דיאלוג וזהות”, שמפגישה לאורך השנה בין 500 תלמידים יהודים ומהמגזר הערבי. במפגש הפתיחה שהתקיים ביום ראשון האחרון המסר שהועבר הוא שדווקא המצב המתוח, מחזק בקרב שני הצדדים את הרצון לקחת חלק בבניית אמון וקשרים בין התלמידים ומוריהם. “אנחנו לא מבטיחים שלום, אבל שואפים לכינון חוויה חיובית ראשונה שמפרקת את הסטריאוטיפים ואת מחסומי הפחד”, אומרת אווה הלחמי, מנהלת שותפה של התכנית.

במדינת ישראל כיום, לילדים יהודים וערבים ממוצעים שגדלים בישראל, כמעט ואין הזדמנויות להגיע למגע אחד עם השני באווירה חיובית וחינוכית. על מנת לענות על בעיה זו, בשנת 2006 יזמה קרן תל”י (תגבור לימודי יהדות) עם שותפהJCJCR (המרכז הירושלמי ליחסי יהודים ונוצרים), את פרויקט “דיאלוג וזהות”, אשר מפגיש בין תלמידים יהודים מבתי ספר תל”י יחד עם ילדים מבתי ספר קתולים-ערבים בישראל (נוצרים ומוסלמים). החזון החינוכי של הפרויקט הוא הבניית חברה ישראלית טובה וצודקת יותר המודעת לשונות הרבה שבין מרכיביה ויכולה ליצור ערוצי הידברות ישירים ומורכבים.

לראשונה בחייהם, התלמידים פוגשים בני שווים מדתות ומגזרים שונים ולומדים להכיר ולכבד האחד את השני, על הדומה ועל השונה שביניהם. הם לומדים במשותף על סובלנות, כבוד וההערכה כלפי מסורות אחרות. התכנית מתקיימת לאורך שנת הלימודים במהלכה התלמידים מבקרים את עמיתיהם במקום בבית ספרם, לומדים על החגים של שלוש הדתות, טקסי המעבר השונים, טקסטים מכתבי הקודש ומבקרים יחד בבית כנסת, כנסיה ומסגד. הסוד להצלחה של “דיאלוג וזהות” טמון בכמות הרבה של זמן ומחשבה שהושקעו בהכנת מפגשים אלה על ידי צוותי מורים ומחנכים משני המגזרים ובהנחיית צוות מנחים מיומן, במטרה לעבוד במשותף על התוכן ולשמש מודל להידברות בין התלמידים. מאז הושקה התכנית, כ-3,000 ילדים ו-120 מחנכים נחשפו לחוויה חינוכית חיובית ובלתי נשכחת ורקמו קשרים אישיים וחברתיים, ללא הבדל של דת וגזע. השנה ישתתפו בתכנית תלמידי כיתות ה’-ז’ מ-10 בתי ספר תל”י ו-10 בתי ספר מהרשת הקתולית בגליל ובמרכז.

לקראת פתיחת סדרת המפגשים, ביום ראשון האחרון התקיים בבית הספר תל”י תדהר שביקנעם, מפגש ההכנה הראשון בין 16 מורים, יהודים וערבים, שהצטרפו לתכנית בפעם הראשונה. “לאור רצף האירועים האחרונים, מבחינת המנחות וצוות התכנית זה היה אתגר לא פשוט. הופתענו שכל המורים הגיעו ולא נרתעו. זה חיזק את הרעיון שצריך לעסוק בדיאלוג עם כולם, שדווקא המצב מחזק את הרצון שלנו לקחת חלק בבניית אמון וקשרים בין התלמידים”. אומרת אווה הלחמי, מנהלת התכנית בקרן תל”י.

בקרב צוות התכנית, מקווים שגם מפגשי התלמידים אמורים להתחיל כסדרם, כמו כל שנה בעשור האחרון. “מסתבר שהמפגש הישיר, הכנה, בגובה עיניים אפשרי בארצנו, גם בימים קשים ביותר. אנו מציעים לרוב הדומם חיבור מובנה, אמיץ ומונחה היטב, וכתוצאה הוא מוכן לשלוח את ילדיו לבתי הספר הערבים או היהודים השותפים בתוכנית. ההורים הם השותפים הסמויים מן העין אך חיוניים לקיום המפגשים. אנחנו לא מבטיחים שלום, אבל כן שואפים לכינון חוויה חיובית ראשונה שמפרקת סטריאוטיפים ומחסומי פחד. זהו מודל שיכול להתאים למדינה כולה, כי זה עובד”. מסכמת אווה.

לתיאום ראיון ומידע נוסף:
מוריה קרסגי, סגנית מנהלת מח’ תקשורת
074-7800676, 050-8670051, Moriah@schechter.ac.il

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן