הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

דיאלוג וכבוד הדדי כדרך חיים

23 בנובמבר 2014

בצל האלימות, מתקיימים מפגשים מוצלחים בין תלמידים יהודיים וערביים שרואים בדיאלוג וכבוד הדדי כדרך חיים

בימים אלה, בהם יחסי היהודים והערבים במדינה הולכים ומחריפים לאור התגברות האלימות והמתח, מתקיים בשקט ובשלווה המפגש הראשון מתוך סדרה בת חמישה מפגשים, בין 500 תלמידים יהודים ומהמגזר הערבי, במסגרת תכנית “דיאלוג וזהות” של קרן תל”י ומרכז ירושלים ליחסי יהודים ונוצרים. המסר שהועבר הוא שניתן לחיות ביחד תוך כבוד הדדי למרות ההתבטאויות האלימות והמיותרות. “אנחנו לא מבטיחים שלום, אבל שואפים לכינון חוויה חיובית ראשונה שמפרקת את הסטריאוטיפים ואת מחסומי פחד. כל ילד נחשף לזהות המורכבת של “האחר”, בד בבד עם למידה על התרבות שלהם והדת”, אומרת אווה הלחמי, מנהלת שותפה של התכנית. בחודש הבא יתקיים המפגש השני בסדרה.

במדינת ישראל כיום, לילדים יהודים וערבים ממוצעים שגדלים בישראל, כמעט ואין הזדמנויות להגיע למגע אחד עם השני באווירה חיובית וחינוכית. על מנת לענות על בעיה זו, לפני 8 שנים יזמה קרן תל”י (תגבור לימודי יהדות) עם שותפה JCJCR (המרכז הירושלמי ליחסי יהודים ונוצרים), את פרויקט “דיאלוג וזהות”, אשר מפגיש בין תלמידים יהודים מבתי ספר תל”י יחד עם ילדים מבתי ספר קתולים-ערבים בישראל. החזון החינוכי של הפרויקט הוא הבניית חברה ישראלית טובה וצודקת יותר המודעת לשונות הרבה שבין מרכיביה ויכולה ליצור ערוצי הידברות ישירים ומורכבים.

לראשונה בחייהם, התלמידים פוגשים בני שווים מדתות ומגזרים שונים ולומדים להכיר ולכבד האחד את השני, על הדומה ועל השונה שביניהם. הם מקבלים במשותף שיעורים על סובלנות, כבוד וההערכה כלפי מסורות אחרות. התכנית מתקיימת לאורך שנת הלימודים במהלכה התלמידים מבקרים את עמיתיהם במקום הטבעי שלהם – בית הספר, לומדים על החגים של שלוש הדתות, טקסי המעבר השונים, טקסטים מכתבי הקודש ומבקרים יחד בבית כנסת, כנסיה ומסגד. הסוד להצלחה של “דיאלוג וזהות” טמון בכמות הרבה של זמן ומחשבה שהושקעו בהכנת מפגשים אלה על ידי צוותי מורים ומחנכים משני המגזרים ובהנחיית צוות מנחים מיומן, במטרה לעבוד במשותף על התוכן ולשמש מודל להידברות בין התלמידים. מאז הושקה התכנית, כ-3,000 ילדים ו-100 מחנכים נחשפו לחוויה חינוכית חיובית ובלתי נשכחת ורקמו קשרים אישיים וחברתיים, ללא הבדל של דת וגזע.

בזמן שרוחות האלימות בין יהודים וערבים גועשות, 8 בתי ספר תל”י ו-8 בתי ספר מהרשת הקתולית בגליל ובמרכז מקיימים בימים אלו את המפגש הראשון לשנת תשע”ה (מתוך חמישה שיתקיימו בהמשך השנה). באחד מהמפגשים, כ-30 תלמידי כיתות ה’-ו’ מבית ספר תל”י אורנים ביקנעם אירחו 30 מעמיתיהם מבית הספר הפטריארכיה הלטינית מכפר יפיע ולכל הדעות התוצאות היו משביעות רצון.

תלמידי בית הספר הפטריארכיה הלטינית, שחלקם נוצרים וחלקם מוסלמים, סיפרו על המפגש הראשון שלהם בשבוע שעבר עם תלמידי תל”י מיקנעם: “פחדתי בתחילת היום שלא אדע איך לדבר איתם והאם יהיו לי חברים. אבל אחרי כמה פעילויות הרגשתי יותר נוח והיו לי כמה חברים חדשים”; “הייתי מאד שמח במפגש שהיה לנו, הכרתי הרבה חברים חדשים. עשו לנו סיבוב בבית הספר והיה לי כיף לשחק איתם בחצר”; “כולם רצו לדבר איתי שם, אני עזרתי להם בתחילת המפגש לרשום את השם שלהם בערבית ולכן הם אהבו אותי ורצו לשחק איתי, אני עזרתי גם לחברות שלי מבית הספר שלי שגם הן יכירו חברים חדשים מבית ספר אורנים”; “עכשיו יש לי חברים חדשים. למדתי מהם כמה מילים בעברית שלא ידעתי קודם”.

לדברי דפי, מורה ויועצת מבית הספר תל”י אלונה שהשתתפה במפגש מקביל אחר: “המפגש היה מצוין, כולם הרגישו טוב למרות הרקע המתוח הקשה מסביב. המורות (הערביות) ממש חמודות ורציניות והילדים התחברו.”

“דווקא עכשיו, תכנית דיאלוג וזהות פורחת”, אומרת אווה הלחמי, מנהלת התכנית בקרן תל”י. “מסתבר שהמפגש הישיר, הכנה, בגובה עיניים אפשרי בארצנו, גם בימים קשים ביותר. אנו מציעים לרוב הדומם חיבור מובנה, אמיץ ומונחה היטב, וכתוצאה הוא מוכן לשלוח את ילדיו לבתי הספר הערבים או היהודים השותפים בתוכנית. ההורים הם השותפים הסמויים מן העין אך חיוניים לקיום המפגשים. אנחנו לא מבטיחים שלום, אבל כן שואפים לכינון חוויה חיובית ראשונה שמפרקת סטריאוטיפים ומחסומי פחד. הפעילות הזאת מתקיימת למרות האקטואליה והאווירה בארץ, בזכות השותפות המתקיימת בכל הרמות לאורך השנה ובעתות משבר כיוון שאנו רואים בדיאלוג כדרך חיים. זהו מודל שיכול להתאים למדינה כולה, כי זה עובד”. מסכמת אווה.

בימים הקרובים יושלם סבב המפגשים הראשון ובחודש הבא יתחיל סבב המפגשים השני.

לתיאום ראיון ומידע נוסף
מוריה קרסגי, רכזת תקשורת ויחסי ציבור
074-7800676, Moriah@schechter.ac.il

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן