מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English

שיעור שאנו יכולים ללמוד מרצח רבין

הרב שלמה טוקר

15 בנובמבר 2013

דבר תורה שנישא בטקס לזכרו של ראש הממשלה, יצחק רבין
בבית המדרש לרבנים ע”ש שכטר, ירושלים, אוקטובר 2013

בשנת 1995 בוצע פשע נתעב. זו עובדה ואין זה משנה מהי עמדתך הפוליטית, משנה מהי עמדתך האתית והמוסרית. במטרה להשתיק קול שפגע ברגשותיו של חלק מהציבור, נעשה שימוש באלימות שאינה מקובלת ואינה קבילה. ועל כן ראוי להקדיש יום בו אנחנו מצהירים באופן ברור לכולם ולעצמנו, שדבר כזה אינו יכול לקרות יותר.

מדוע ישנם אנשים הבוחרים באלימות כדרך לפתור מחלוקת ומה ניתן לעשות בנידון?

במסכת יבמות ישנה משנה, בה מופיעים חלק מהמחלוקות העיקריות בין בית הלל לבית שמאי, מחלוקות שיש בהן כדי להרוס אפשרות לחיים זה לצד זה ולכינון חברה המבוססת על ערכים משותפים. לפי אחת מהאסכולות ועל פי תפיסה הלכתית מסוימת של התורה, אישה יכולה להיות מאורסת על סמך קבלת טבעת השווה פרוטה; אבל אסכולה אחרת גורסת שבקבלת טבעת זו היא עדיין רווקה!

לא נדרש הרבה כדי להבין, שבשלב זה או אחר עלולות להיווצר השלכות הרות אסון לחילוקי הדעות האלה, בייחוד כאשר אישה זו תחליט להתחתן עם גבר אחר ותביא עמו ילד לעולם, אשר ייחשב בעיני אחת האסכולות לממזר. התוצאה חמורה מאוד, אך לצד זאת במשנה כתוב שלמרות הפער ההלכתי הגדול בין אנשי בית הלל לאנשי בית שמאי, בפועל הם לא נתנו למחלוקת להיות גורם מפרד מבחינה חברתית ולראיה, הם אף מעולם לא נמנעו מלהתחתן אחד עם השני ואיכשהו הכל הסתדר. במאמר מוסגר אנחנו יכולים להרהר אם המשנה אכן משקפת מציאות היסטורית או שמא בוחרת להציג את המצב דרך משקפיים ורודות ואידיאליות יותר.

ואני שואל – איך? מה איפשר לשתי תפיסות עולם המנוגדות בצורה רדיקלית אחת לשנייה להתקיים יחד ואפילו לשתף פעולה ולקיים חיים קהילתיים? מה איפשר לשתי קבוצות בעלות אופי תחרותי מובהק כל כך, שנושאים אידיאולוגיים, תיאולוגים, הלכתיים, פרשניים ועוד היו כה עקרוניים עבורם, ובכל זאת – לתת לגיטימציה לדעה האחרת של הקבוצה השנייה?

אינני מתכוון לדון היום בלימוד הגמרא המרתקת ביבמות, כיוון שזה יארך שעות. מצד שני, אני מבקש להציע תשובה מודרנית היכולה לעזור לכל אחד ואחת מכם/ן בחיי היום-יום.

המודל נמצא בהתנהלות של הקב”ה. כאשר אלוקים רצה לברוא את העולם עמד בפניו אתגר: כיצד תיתכן בריאה, כיצד יתכן קיום, כאשר הקיום למעשה הוא האלוקים?

על פי תיאורית המפץ הגדול היהודי, בהתחלה כל היקום בכל העולמות ובכל הזמנים היה הקב”ה עצמו בלבד. לא הייתה אפשרות של בריאה ולא היה יכול להיות קיום, אלא אם כן הקב”ה יוותר על חלק מהבלעדיות הזו. ואומנם, זה מה שהאלוקים החליט לעשות; לשחרר חלק מהמקום כדי שהעולם, היקום, יוכלו להיברא ולהתקיים. הוא החליט לוותר. אותו אלוקים שעליו כתוב “לית אתר פנוי מינה” (אין מקום שהוא לא נמצא שם), החליט לצמצם את עצמו. זה המפץ הגדול, האלוקים צמצם את עצמו במטרה שהצמצום הזה יאפשר יצירה של חיים.

דבר דומה נדרש בחיים הפרטיים והיומיומיים שלנו.

אם אני נותן דרור וחופש לאגו שלי להתקיים ללא מגבלות וללא גבולות, הוא ישאף להיות אין סופי ולא יאפשר לשום חלופה או דעה או התנהגות אחרת להתקיים. כדי לתת מסגרת וגבולות לאגו אנו חייבים להכיר בכך שאלטרנטיבות כן קיימות והן כן לגיטימיות. אדם חייב להשלים עם המציאות שאין בידו מונופול, לא על האמת, לא על החכמה, ולא על הידע. למען האמת, אין בידינו מונופול על שום דבר.

לדעתי, קיימות דרגות שונות של אלימות בעולם, ויתכן שרוב דרגות האלימות מבוססות על מחלוקות הנובעות מאגו חסר גבולות חברתיים, משפטיים, מוסריים והלכתיים.

אם כן, בפעם הבאה שנמצא את עצמנו שקועים עם הזולת בוויכוח אשר מתלהט ויוצא מכל שליטה, אנחנו כנראה מעורבים מדי, יתכן שאפשרנו לאגו שלנו להשתלט ושכחנו לעשות צמצום אישי. יתכן שאפשרנו לאגו לתפוס יותר מדי מרחב וזמן, וזו התנהלות שאינה מאפשרת לדעה אחרת להתקיים בו זמנית. ברגע זה אני ממליץ שניקח שני צעדים אחורה על מנת לאפשר לשונות ולשוני לבוא לידי ביטוי ביקום, לאפשר את התפיסה האחרת של ההבנה שאין לנו מונופול על האמת. בגמרא כתוב שעלינו ללכת בדרכי הקב”ה, להידמות לקב”ה, ונשאלת השאלה: מה משמעות הציווי? לדעתי אחת התשובות היא דרך הצמצום. אם הקב”ה צמצם את עצמו ואיפשר על ידי כך את קיום העולם, כך גם אנחנו נצמצם את האגו שלנו ונאפשר לזולת מרחב חיים ומרחב ביטוי משלו.

הרב שלמה טוקר הוא דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר מאז 2012. הרב טוקר הצטרף לצוות ההוראה של בית המדרש בשנת 1992, ומאז כיהן רוב השנים כסגן הדיקן. בנוסף לעבודתו המנהלית, הרב טוקר מלמד את תלמידי הרבנות דרשנות וקריאה בתורה.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.