הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

יהדות ספרד והפיוט בתקופת הסליחות

חודש אלול מביא לעם היהודי היושב בציון בעיקר את ניחוח יהדות ספרד ואגן הים התיכון. תושבי ירושלים שמתגוררים כמוני בסמיכות ליוצאי כורדיסטאן וליוצאי ארצות אחרות בהן שלטה הדת המוסלמית, ערים לכך שבראשית חודש אלול מתחילים “אחינו הספרדים” לומר את הסליחות.

תכונה ניכרת בשכונות הספרדיות או בשכונות המעורבות של ספרדים ואשכנזים היא שהחל מא’ באלול לפנות בוקר, קמים מתפללי בית הכנסת ולעתים קרובות גם המתפללות כדי לומר את נוסח הסליחות.

כשאני מצטרפת לתפילות אלו לפנות בוקר או לאחר חצות קשה שלא להתפעם מן התחושה ששמיים ירדו על הארץ ברגעים אלו, בהם מתפללי בית הכנסת הספרדי מתכנסים לתפילת לילה. בחוץ חושך ובפנים אור, מדי פעם בפעם מוגש תה נענע מתוק המקדם את אורחי בית הכנסת.

בית הכנסת הספרדי אליו אני – היהודייה האשכנזייה והחילונית־לשעבר – הולכת לעיתים לאמירת הסליחות – קטן וגודלו כגודל חדר. ולכן דווקא האווירה האינטימית מביאה את הקודש אל החול, את הפלא לתוך העולם החומרי של אנשים ונשים בקצוות השונות של הלילה, האומרים והשרים סדרת פיוטים עם התקרבם לראש השנה ולימים הנוראים.

מילות הפיוט גדושות ומלאות הפניות למטפורות ולתובנות קבליות. כשהתחלתי לפקוד את תפילות הסליחות הן היו חדשות לי; הכרתי אותן בבגרותי לאחר שלמדתי להעריך לא רק את הדת אלא גם את המסורות שלא היו נחלת אבותיי ואמותיי – יהודי רוסיה הציונים שעלו ארצה. אך המילים הללו וההתכנסות לסליחות של יהודים ויהודיות העוסקים במקצועות שאינם אקדמיים – היא פלא בעיניי: איך לפנות בוקר אנשים עובדים אוזרים כוח ומשכימים קום כדי לשאת תפילתם יום אחרי יום במשך יותר מחודש (עד יום כיפור). יש משהו מפעים וטהור בקשר הנגלה לקב”ה בתפילות הסליחות.

המנגינה שהייתה לכתחילה זרה לי “בן אדם מה לך נרדם קום קרא בתחנונים” נעשית עם השנים מוכרת וחמה ומביאה את ניחוחות השנה החדשה לשכונה. עדיין קיץ, הילדים עודם משתובבים בחופש הגדול ובלילה – קדושה בתוך בתי כנסת קטנים… זו ירושלים הנסתרת. ירושלים שניתן לגלותה בעיקר בעונה מסוימת – בסוף הקיץ ובשעות הקטנות של הלילה. ירושלים המחוברת דרך הפיוט לקבלה, ירושלים המבקשת להתאחד עם בוראה בטרם עלות השחר.

ד"ר עינת רמון היא מרצה בכירה למחשבת ישראל וללימודי מגדר ופמיניזם. כמו כן היא מנהלת את תכנית מרפא להכשרה בליווי רוחני. היא נמנית על מייסדות תחום הליווי הרוחני המקצועי בישראל. ד"ר רמון כתבה את הקוד האתי לליווי רוחני בישראל. בשנת 2012 ייסדה את תוכנית מרפא במכון שכטר, תוכנית יחידה מסוגה להכשרת מלווים רוחניים בהשראת היהדות הפלורליסטית. בתוכנית זו היא מכשירה מלווים רוחניים, מחנכים ומנהיגים בקהילה. ד" ר רמון כותבת חיבורים אקדמיים ופופולריים אודות הרוח של תנועת החסידות בימינו, והפילוסופיה והמתודה של הליווי הרוחני, הציונות והמחשבה היהודית בקרב יהדות צפון אמריקה, תאולוגיה ואתיקה פמיניסטית מודרנית, כאשר היא בייחוד מתמקדת בלימודי משפחה וביו-אתיקה. היא דור שלישי בירושלים. כתבה את עבודת הדוקטור בלימודי דת באוניברסיטת סטנפורד. נשואה לרב אריק אשרמן ואם לשניים.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו
לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן